U bent hier

10 goede voornemens voor het werk

Ambitie .nl
2 januari 2019

Bij de start van een nieuw jaar mogen goede voornemens niet ontbreken. Zo kan je bijvoorbeeld beslissen om het wat kalmer aan te gaan doen. Maar aan een ander ritme beginnen leven, is dikwijls eenvoudiger gezegd dan gedaan. Toch bevat ons dagelijks leven een aantal gewoonten die we op regelmatige basis moeten herbekijken om onze levenskwaliteit te verbeteren.

In het dagelijks leven moet je prioriteiten stellen: je kan je niet tot in het oneindige vermenigvuldigen. Je dient dan ook de "essentieelste" dingen te heroverwegen en te leren om één ding op zijn beurt te doen. Dat klinkt misschien cliché, maar een trager leefritme aannemen, zal ervoor zorgen dat je nog meer van het leven kan genieten.

Ziehier een tiental voornemens die zeker het overwegen waard zijn:

 

1. De "Cool Stop"

Het is belangrijk om regelmatig een adempauze te nemen: zit recht op je stoel, plaats je voeten plat uit elkaar op de grond, ontspan en sluit je ogen. Adem vervolgens langzaam in en uit. Denk aan een foto waaraan je goede herinneringen overhoudt en doe inspiratie op.

 

2. Geniet meer van je vrije tijd

Zit je je tijd te verdoen in een wachtrij? Gebruik dan deze verloren tijd om een nieuwe opdracht aan te vangen.

 

3. Verzorg je planning

Probeer bij de start van elke week je werk te plannen in functie van de dringendste zaken. Eventueel kan je elke morgen deze planning aanpassen door er nog een vijftal minuutjes aan te besteden.

 

4. Beter evenwicht 'werk-privé'

Om het evenwicht tussen werk en privé te herstellen: denk wat meer aan ontspanning, besteed meer tijd aan familie en kinderen en klop minder overuren.

 

5. Beter time management

Leer wat sneller 'nee' zeggen, organiseer je beter en stel prioriteiten.

 

6. Breid je professionele kennis verder uit

Neem deel aan seminaries en lees gespecialiseerde literatuur als uitbreiding van je professionele kennis.

 

7. Vergroot je netwerk

Overweeg je aan te sluiten bij een professionele vereniging of bij een gespecialiseerd rekruteringskantoor. De contacten die je zo opdoet kunnen waardevol zijn in het kader van je carrièrebegeleiding.

 

8. Wees een goede collega

Bied je collega’s spontaan een helpende hand wanneer zij gebukt gaan onder het vele werk. Zoek naar mogelijkheden die de sfeer op de werkvloer op een positieve manier kunnen verbeteren. Zo profileert u uzelf als een vertrouwenspersoon binnen de onderneming.

 

9. Wees pro-actief

Zorg ervoor dat je geen muurbloempje bent. Werk daarentegen mee aan projecten die breder gaan dan wat je functie inhoudt en wees de drijvende kracht achter een aantal teams van verschillende bedrijfsafdelingen.

 

10. Blijf positief

Iedereen werkt toch het liefst met mensen die zelfverzekerd overkomen, hoe moeilijk een bepaalde situatie ook kan zijn? Zorg ervoor dat je een geruststellende factor bent wanneer er zich spanningen voordoen. Zo motiveer je mensen om harder te gaan presteren.

bron: Jobat.be

Meer nieuws

Het is de maandag van de laatste volle week van januari. Dat betekent: Blue Monday, oftewel de meest depressieve dag van de week. Althans,...
Een steeds groter deel van de Nederlandse bevolking heeft betaald werk, vooral omdat de laatste jaren meer vrouwen aan de slag zijn gegaan...
Drukke dag op het werk? Misschien kunnen jij en je collega's dan eens samen een liedje zingen. Dat kan namelijk werkstress verminderen en...
Werken. We vinden het maar al te vaak een belasting. We hebben het nodig om geld te verdienen , maar het beperkt ons in dingen die we graag...
Het aantal mensen tussen de 15- en 75 jaar dat betaald werk heeft, is de afgelopen drie maanden met gemiddeld 13 duizend per maand...