2 vaststellingen over het belang van een cv

Het curriculum vitae is aan verandering onderhevig. Zowel wat betreft inhoud als opbouw. MARK Magazine sprak met Hans Smellinckx, director marketing & communication bij Agilitas Group, en Arne Van Loo, digital marketing coördinator over het belang van een cv in de uitzendmarkt en kwam tot twee vaststellingen. “In veel gevallen is een cv zelfs geen must meer.”

 

1. Van cv naar profiel

De term cv is tegenwoordig eigenlijk niet meer de meest geschikte. Een betere optie zou ‘persoonsprofiel’ zijn. Het cv kan in de toekomst dan ook weleens flink uitgebreider worden dan hoe we het nu veelal zien met een veelal aangeraden maximum van twee A4-tjes. Een cv wordt meer en meer een datastroom, waarbij kandidaten zelf eigenaar blijven van hun data en kiezen wat ze wel en niet willen delen.

 

2. Cv is niet altijd noodzakelijk

Waar het cv vroeger een must was, is dat vandaag de dag lang niet meer altijd het geval. Een cv is vooral een houvast voor rekruteerders. Soms kunnen uitzendconsulenten zelf bepalen of er een cv wordt toegevoegd aan een profiel. In andere gevallen hangt het van de media af. Als kandidaten via hun mobiele telefoon solliciteren, kunnen ze bijvoorbeeld altijd later nog hun cv uploaden indien nodig.