7 handige tips om je 'personal brand' te versterken

Ambitie .nl
24 januari 2019

Jij bent jij. En jij bent jouw merk. Personal branding is de kunst jezelf als merk te presenteren aan anderen. Klinkt vreemd? Wellicht, maar wie jij bent en welke indruk je maakt is belangrijk bij het vinden van je droombaan. Met deze tips zorg jij dat jouw merk er online en offline goed uitziet.

Tip 1

Authenticiteit is het beste merk

Met stip op nr. 1 prijkt authenticiteit. Jouw personal brand toont natuurlijk de beste versie van jezelf; juist daarom moet je dicht bij jezelf blijven. Tussen de blockchain-hypers en de goeroes die van alles beloven, zijn degenen die een eerlijk verhaal vertellen een verademing. Vind daarom iets wat je aan het hart gaat en waarin je goed bent. Als je liefde hebt voor wat je doet, is het overbrengen van dat enthousiasme een fluitje van een cent. Neem écht goed de tijd om de vraag wat jou beweegt te beantwoorden. Het is de eerste en grootste stap naar een goed personal brand.

Tip 2

Ken je publiek

Je bent geen merk voor de hele wereld. Dus vraag jezelf: bij welke groep wil ik bekend staan als expert in mijn vakgebied? En waarom? Leef je in en geef aandacht aan de ander. Iemand die serieus werkt aan zijn personal brand, denkt na over wat hij voor anderen kan betekenen en welke problemen opgelost kunnen worden. Waar het om gaat, is staan voor datgene waarin jij gelooft en het leveren van werk waaraan jouw doelgroep waarde hecht.

Tip 3

Maak je talenten zichtbaar

Kijk kritisch in de spiegel en stel jezelf de vraag: hoe kom ik over? Jouw merk is toch meer dan een inhoudelijk goed verhaal. Het oog wil ook wat. Wanneer jouw talenten aan de buitenkant zichtbaar zijn versterkt dat het verhaal wat je vertelt. Hoe dat er dan moet uitzien is afhankelijk van wie jij bent – zie TIP 1. Bovendien is wat je doet, en waarom je ergens staat, van belang. Bekijk het zo: alleen een monteur mag zwarte vingers hebben. Zorg dat je jouw doel voor ogen hebt wanneer je je ’s ochtends aankleedt.

Tip 4

Wees herkenbaar

Wat maakt jou echt anders dan jouw buurman? Zorg dat je één essentieel ding hebt waaraan mensen je herkennen en herinneren. Steve Jobs maakte met Apple een serie producten met een simpel en verfijnd uiterlijk; zelf liep hij er ook zo bij in zijn Levi’s broek en coltrui. Jort Kelder maakte naam met zijn korte pantalon en eeuwige bretels. Voor een goed personal brand zorg je ervoor dat je uiterlijk jouw verhaal reflecteert. Als jij vooroploopt op het gebied van technologie, zorg dan dat je altijd een van de nieuwste snufjes bij je hebt als je ergens gaat netwerken.

Tip 5

Het moet geen trucje zijn

Je houdt niemand voor de gek. Power poses en het eindeloos oefenen van elevator pitches brengen je tot op zekere hoogte, maar het is de inhoud die ervoor zorgt dat mensen naar je blijven luisteren. Een goed personal brand overleeft de auditie én alle voorstellingen. Durf daarom oprecht te zijn en emotie te laten zien, daaraan kunnen mensen zich spiegelen. Alles wat je bereikt hebt, gaat met bloed, zweet en tranen – en een beetje geluk. Dat mag je mensen laten weten: dat jij ’s ochtends na het douchen in de spiegel kijkt en tegen jezelf zegt: we gaan er weer voor.

Tip 6

Denk (ook) digitaal

Tussen LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en eventueel een eigen website of online portfolio zijn er veel plekken waar jij op het internet vindbaar bent. Daarom is het niet onbelangrijk een balans te creëren tussen de eerste indruk die je in real life achterlaat en die van jou online. Het spreekt misschien voor zich, maar als jij vooral enthousiast en creatief bent in je werk, dan hoeft jouw LinkedInprofiel niet ontzettend strak te zijn. Andersom geldt evengoed dat je een behoorlijke flater slaat als jij in je meest professionele outfit naar een sollicitatie gaat, terwijl jij op Facebook met een biertje in de hand en een gekke hoed op te zien bent.

Tip 7

Vraag om feedback

Als je heel veel moeite hebt met jezelf te profileren, dan kan een loopbaanprofessional advies geven. Maar soms is een extra paar ogen genoeg om je te helpen zien wat jij over het hoofd ziet. Het ontwikkelen van jouw merk is, zoals je misschien al aan de tips hebt gemerkt, vooral het stellen en beantwoorden van een paar belangrijke vragen. Stel die vragen daarom eens aan vrienden of collega’s en vraag hen om eerlijke feedback. De indrukken die zij van je hebben kunnen je helpen bepalen waaraan je wilt werken. Als je werkt aan de sterke kanten die anderen in je zien, werk je automatisch aan je personal brand.

bron: noordz

 

Meer nieuws

Het aantal werklozen in Nederland is voor het eerst lager uitgekomen dan voor de economische crisis in 2008. Dat blijkt uit cijfers van het...
Door de krappe arbeidsmarkt wordt het arbeidspotentieel steeds beter benut. Dat stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zo is...
De grote vraag naar personeel in de Groninger horeca heeft sterk invloed op WW-uitkeringen. Ook andere seizoensgevoelige sectoren zorgen...
Een stukje ‘framing’ op de werkvloer kan veel doen met je gevoel. Neuropsycholoog Chantal van der Leest geeft uitleg. Met ‘framing’ houden...
Dusdanig veel informatie op een werkdag krijgen, dat je moeite hebt alles te processen. Herken je dat? Mocht dat zo zijn, dan ben je zeker...