Advertorial – De Vries Scheepsbouw Makkum – Werken in de superjachtbouw? “Gewoon doen, je bent nooit te oud!”

Elk jacht dat de Feadship-werf van De Vries Scheepsbouw Makkum verlaat, is uniek en een parel op de kroon. Je zult er maar werken! Het mooiste, fijnste, meest ingenieuze, meest luxe dat je kunt bedenken én maken. Er komt heel veel bij kijken voor zo’n parel de werf verlaat. Sake, Matthijs en Henny laten je kennismaken met de wereld van de superjachtbouw. Gewoon in Makkum.

De Vries Scheepsbouw Makkum beslaat zeven hectare met twee indrukwekkende hallen, diverse werkplaatsen, ruime kades, een helikopterdek en kantoren. Ieder jaar verlaat in elk geval één nieuwe Feadship tussen de 90 en 120 meter de werf aan het IJsselmeer en tegelijk wordt er aan onderhoud en zogeheten refits van superjachten gewerkt. Op het terrein is het een komen en gaan, er werken dagelijks zo’n 600 mensen. Hun vakmanschap en geoliede samenwerking bepaalt de kwaliteit. Vakmensen voor staal en aluminium, in werktuigbouw en leidingwerk, voor timmeren van interieur en exterieur, in RVS en voor het schilderen en lakken. Op de werf is altijd ruimte voor nieuwe mensen. Voor schoolverlaters, maar ook voor zij-instromers die eerst iets anders deden: de achtergrond van de mensen op de werf is heel divers. Zoals ze het bij De Vries Scheepsbouw zeggen: als jij wilt werken en bereid bent te leren, kun je hier aan de slag.

“Wij doen de glimmende finishing touch!”

Zo deed Detailengineer Sake Tiemersma (22) uit Franeker z’n opleiding technische engineering aan ROC Friese Poort en ging als stagiair aan de slag in Makkum. Inmiddels is hij er in dienst. ,,Mijn familie heeft wel wat met varen hoor, dus ik wist wel iets van jachten. Maar dit is echt heel anders dan je kunt voorstellen. Ik had het geluk dat Makkumer werf op school vroeg of er nog een stagiair beschikbaar was, en zo kwam ik hier terecht. Ik hou me nu volledig bezig met relingwerk. De grote lijnen worden door de afdeling Engineering bedacht en getekend, wij verzorgen met z’n vieren de details voor relingen en bolders. Alles wordt in 3D getekend en uitgevoerd in RVS en dat is echt heel gaaf, want wat wij doen is altijd in het zicht, het valt op. En dus moet het ook altijd precies goed, helemaal strak. Je ziet echt alles als het af is, daarom is het aan ons om het zo te ontwerpen dat het puntgaaf wordt. Wij doen zogezegd de glimmende finishing touch. En we moeten goed samenwerken met andere disciplines om ervoor te zorgen dat alles in de juiste volgorde gebeurt. Ik ben heel erg geïnteresseerd in automatisering en de mogelijkheden binnen ons vak. Als je nu bijvoorbeeld al ziet wat er kan in 3D-printen van RVS, dan kan ik me voorstellen dat we daar hele gave dingen mee kunnen maken. Ik ben hier op m’n plek, ik mag mooie dingen maken en dat heeft wel wat!”

“Alle mogelijkheden om te leren”

De 29- jarige Matthijs Hoekstra zat een paar jaar gelden bij Empatec, maar vond het tijd worden voor meer. Hij zag een vacature als algemeen medewerker en meldde zich bij De Vries Scheepsbouw Makkum. Na een inwerkperiode via Empatec kreeg hij een opleiding aangeboden als leerling jachtschilder op het BedrijfsopleidingsCentrum van de werf en is hij er in dienst. Werken en leren op één plek, Matthijs vindt het ideaal. ,,Ik vind het afwisselend, theorie en praktijk. Ik ben nu bezig met het lakken van interieurs, mooi werk. Het geeft heel veel voldoening te zien waar we aan werken, het zijn echt hele mooie indrukwekkende grote jachten. Het bevalt me prima, we hebben een goeie werksfeer. Het is een leuk bedrijf om in te werken, het is uitdagend en geen dag is voor mij hetzelfde. Ik krijg alle mogelijkheden om te leren. Over en paar jaar wil ik echt de vakman zijn op mijn gebied, dus dit is een mooie stap om daar te komen.”

“Geen moment spijt van overstap”

Nu staat ze interieuronderdelen te maken in de timmerwerkplaats van De Vries Scheepsbouw Makkum. Een paar jaar geleden stond ze nog als bejaardenverzorgster aan het bed. Henny Bajema (34) is een zij-instromer op de Feadship-werf. Ze was klaar met haar oude vak, steeds meer administratief in plaats van zorgend. Klussen vond ze altijd al leuk. Via een vriendin hoorde ze over de werf en de mogelijkheid om er te leren en te werken. Een open dag was voldoende om haar over de streep te trekken en na een korte inwerkperiode, kon ze in juni 2019 beginnen. In september ben ik begonnen met mijn opleiding, nu zit ik in het laatste jaar. Nee, ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik de hele dag m’n hobby mag uitoefenen! Ik wil graag blijven leren, dus ik zit nu ook in het meetteam. Zitten we af en toe in twee dagen in Papendrecht waar de casco’s worden gebouwd. Daar meten wij het interieur al in, zodat we in Makkum aan de slag kunnen met de voorbereidingen. Ik krijg er heel veel inzicht door, bijvoorbeeld door uit te zoeken hoe iets gemaakt moet worden. Ik leer elke dag weer nieuwe dingen. Dus als je creatief bent en een beetje handig en je wilt met leuke collega’s werken in een fijne sfeer, kom dan hier naar toe. Echt leuk werk, dingen maken met je handen. Mijn grootste fout? Ik heb te lang gewacht om bij De Vries Scheepsbouw Makkum naar binnen te stappen, omdat ik dacht dat het alleen voor mannen was. Gelukkig weet ik nu beter, iedereen is welkom en je bent nooit te oud om te leren!”

De kortste weg naar je nieuwe baan: https://www.werkenbijfeadship.nl/vacatures/makkum

Sake Tiemersma

Matthijs Hoekstra

Henny Bajema