Advertorial – De zelfstandigheid van technische vakmensen op locatie

Op locatie met andere vakmensen schepen en jachten bouwen. Ieder met een eigen specialisme. Voor Joachim en Ruud van Wolfard & Wessels is dat het ‘kleine’ leidingwerk. De werkplek van beide mannen is de mobiele werkplaats. Twee vakmannen over zelfstandigheid, inzicht en samenwerking in een familiale sfeer.

Wolfard & Wessels is al meer dan 75 jaar actief op het gebied van engineering, fabricage en installatie van scheepsleidingsystemen. Onze ervaring ligt op het gebied van luxe jachtbouw, scheepsnieuwbouw en het verduurzamen van bestaande schepen op gebied van energieverbruik, ballastwaterbehandeling en uitlaatgassenbehandeling. Wolfard & Wessels beschikt over een eigen innovatieve workshop waar onze leidingsystemen volgens specificatie worden samengesteld. Standaard volgens ons vakmanschap en volledig volgens keureisen. Leidingsystemen uitgevoerd in staal, rvs, CuniFer, aluminium, enkelwandig of dubbelwandig. Door voldoende tijd en energie te steken in de engineering en voorbereiding zorgen wij voor een logisch en efficiënt inbouwproces.

Aan de rand van het parkeerterrein van Koninklijke Bodewes in Hoogezand staat een rij containers. In twee ervan hebben eerste monteurs Joachim Eilts en Ruud Keimpema hun mobiele werkplaats en kantoor annex kantine. Alles wat ze nodig hebben, is er. „We zijn selfsupporting en dat moet ook, want wat wij maken is bedacht op kantoor door engineers van Wolfard & Wessels en het is aan ons om het op locatie te realiseren”, vertellen ze. Ruud rijdt vanuit Friesland naar de werf, Joachim komt iedere dag uit Duitsland. „Het bevalt me hier prima, dit werk is er niet in mijn omgeving, dus ik heb het er voor over”, vertelt hij monter en verhaalt over de Duitse aanpak dat volgens het meester-leerling principe mensen opleidt in de breedte van een vak. Ruud is in de scheepsbouw terecht gekomen door een opleiding op de MSO, de Stichting Metaal- en Scheepsbouwopleidingen in Groningen. „Dit is een mooi vak”, zegt Ruud en legt uit wat ze doen. „We werken altijd op een scheepswerflocatie, meestal gedurende een maand of drie, vier. Samen met andere vakmensen bouwen we een compleet schip. Wij maken van niets, iets. Het grotere leidingwerk wordt geëngineerd en gefabriceerd op ons bedrijf te Hoogezand. Vanuit een schematische tekening weten we vervolgens welk klein leidingwerk er moet komen om in een machinekamer bijv. een water-ballast-systeem te laten functioneren. We weten wat er moet komen, maar hoe en waar precies?

We produceren de leidingen en wat er bij hoort in onze eigen werkplaats op de werf en monteren deze leidingen daarna aan boord. We kijken in het werk wat we moeten maken en overleggen met anderen wanneer wat en of het ingebouwd kan worden, zoals wij denken dat het moet. Overleg is belangrijk, want het moet in één keer goed en op tijd klaar. Het is knap vervelend als wij leidingen inbouwen en vervolgens blijkt er iets anders op die plek te moeten. Het is technisch maatwerk en er komt veel bij kijken. Zelfstandigheid, vakmanschap, inzicht, creativiteit, we moeten het samen oplossen in het werk.”

„Ik vind het fijn om telkens op andere locaties te werken, niet alleen hier in Groningen, maar ook wel verder Nederland in, in Delfzijl, Harlingen of Kampen”, zegt Joachim. „Het is denken en doen, afwisselend werk en ieder project is anders. Je moet jezelf kunnen redden, je hebt alles wat je nodig hebt, de rest moet je ter plekke regelen. Die combinatie van vrijheid en verantwoordelijk past ons goed, dat is wat het werken leuk maakt. De samenwerking met anderen op de werf, de familiale sfeer, heerlijk. Ik werk sinds 2009 bij Wolfard & Wessels en ben er vanaf 2015 in vaste dienst. Een fijn bedrijf, persoonlijk, met korte lijnen. We hebben vertrouwen in elkaar en dat is als je op locatie werkt heel belangrijk.”