Advertorial – Energie en vakmanschap op 7,5 meter

Leerling-superjachtbouwers die energie krijgen van een refurbished scheepje uit 1932. Bij De Vries Scheepsbouw Makkum houden ze van verrassingen en kennen ze de vraag naar vergroening. Sieger van Kampen en John Blaauw vertellen wat dat betekent op de jachtwerf.

Een beauty van 7,5 meter, zo mag je het Feadship-jachtje ‘Miloke’ gerust noemen. In 1932 ontworpen door de befaamde jachtarchitect Henri de Voogt en gebouwd door Henk de Vries van Scheepswerf De Vlijt in Aalsmeer. Het is een van de werven die jaren later de basis vormt van de huidige Groep Koninklijke De Vries Scheepsbouw die bestaat uit zeven gespecialiseerde jachtbouwbedrijven. Door toeval belandt het scheepje ruim tachtig jaar later bij De Vries Scheepsbouw in Makkum waar de kleinzoon van Henk de Vries, Sijbrand, directeur is. Daar lag het dan, maar hoe verder? Sieger van Kampen pakte het project op, enthousiast gemaakt door het hoofd opleidingen bij De Vries Scheepsbouw, Japke van Groning. ,,Het was niet veel meer. Juist daardoor vormde het de ideale basis voor een prachtig onderwijs- restauratieproject voor onze leerlingen. En wat hebben we er een energie uitgehaald! Een mooi kleinschalig project, waar alle betrokken leerlingen laaiend enthousiast over waren. Het resultaat mag er zijn. Vakmanschap van onze leerlingen, passie op de werkvloer. ‘Miloke’ is grotendeels opnieuw opgebouwd, waarbij we voor een belangrijk deel restmaterialen uit superjachtprojecten hebben hergebruikt. Het teakdek deden ze opnieuw, het rvs- werk is nieuw en de opbouw is aangepast waardoor de kuip ruimer is geworden. En het scheepje is nu uitgerust met een elektrische voortstuwing, zodat het helemaal duurzaam en up-to-date is! We zijn zo enthousiast over de mogelijkheden voor onze leerlingen, dat we alweer met een volgende klassieker uit onze geschiedenis bezig zijn, nu een jacht van 12 meter, de Mira. We kijken zelfs of we die kunnen uitrusten met brandstofcellen voor waterstofaandrijving. Hoe mooi om te zien: onze eigen scheepsbouwhistorie als basis voor nieuw vakmanschap en een duurzame toekomst!”

Nieuwsgierig naar het nieuwe
Met evenveel energie geeft John Blaauw bij De Vries Scheepsbouw Makkum de verduurzaming op de werf handen en voeten. Wat staat er allemaal op stapel? John: ,,Het mooie is dat je bij dat soort kleine projecten sneller kunt innoveren. Het geeft energie en maakt nieuwsgierig. Wat betekent waterstof, wat kan er? En hoe zit het met methanol? Ook onze klanten raken steeds meer geïnteresseerd in vergroening, met name op het gebied van de voortstuwing van hun jachten. Dat kan over een nieuw jacht gaan, maar ook over de vervanging van dieselmotoren aan boord van hun huidige jacht. Een andere stap is het kritisch kijken naar materiaalgebruik. Teakhout bijvoorbeeld is geliefd in de jachtbouw, maar aan kritiek onderhevig. Daarom experimenteren we met diverse alternatieven. Wat helpt is dat een deel van onze klanten graag voorop loopt en we met hun stappen kunnen zetten naar het gebruik van nieuwe materialen. Daarnaast willen we graag onze werf verduurzamen om de impact van wat we doen te verkleinen.”

Voorop in ontwikkeling
Hoe verklein je je footprint op dat omvangrijke complex in Makkum? ,,Een paar jaar geleden hebben we de eerste twintig laadpalen neergezet en werd er weinig gebruik van gemaakt; nu hebben we bijna tekort en kijken we waar naar uitbreiding van het aantal. Bij de eerste uitbreiding van de werkplaats een paar jaar geleden was een warmtepomp nog niet interessant genoeg. Nu breiden we de werkplaats weer uit met 3.200 vierkante meter en is wel of geen warmtepomp geen vraag meer, maar een logische stap. De nieuwe grote hal die we drie jaar geleden bouwden, voorzagen we toen van zonnepanelen. Nu zetten we de volgende stap: zonnepanelen op alle daken en dat betekent bijna een verviervoudiging van het volume in opwekking van energie. Wat we opwekken, gebruiken we zelf. Daarbij hoort ook dat je kijkt naar hoe je energieverlies kunt tegengaan en waar je kunt besparen. Dat is iets minder eenvoudig dan een paar tochtstrippen, maar wat je kunt doen, moet je doen. Om behalve zon- ook windenergie te kunnen opwekken, kijken we nu met een Rotterdamse startup naar de mogelijkheden van hun windturbines in de vorm van een tulp. Kleinschalige windmolens die passen op ons terrein en een extra opwekfaciliteit bieden. Met een passende symboliek: de tulp is een geliefd Nederlands symbool voor de export en dat past goed bij ons. Groep Koninklijke De Vries Scheepsbouw zet deze stappen niet alleen in Makkum, maar ook op onze andere locaties. We willen voorop blijven lopen in jachtbouw zoals we dat al meer dan honderd jaar doen.”