Autonational: mee op de golf

Autonational in IJlst wil groeien. De ambities zijn groot en om die te verwezenlijken is ook meer personeel nodig. Bij voorkeur uit de eigen regio. Groei met hardwerkende noorderlingen Autonational is een hightech bedrijf. Op het industrieterrein in IJlst bouwt en ontwerpt het bedrijf apparatuur voor de wereldwijde composietmarkt. Met in IJlst ontworpen machines worden bijvoorbeeld kunststof onderdelen voor de A350 van Airbus vervaardigd.

Directeur Harm Munneke laat een van de producten voor de vliegtuiggigant door zijn handen gaan. Het is een zwarte buis, een centimeter of 30 lang, die onderdeel uitmaakt van het brandstofsysteem. ,,Van deze buis gaan er een kleine vierhonderd varianten in een vliegtuig. Ze werden lange tijd nog door met de hand bediende machines gemaakt. Ze dachten dat dat voor een hogere kwaliteit zorgde. Maar het tegendeel bleek waar. De productielijn die wij ontwierpen en bouwden levert een beter eindproduct en is bovendien een stuk efficiënter.”

OPSTEKER
De order van Airbus (ter waarde van ongeveer 6 miljoen euro) was een mooie opsteker voor het bedrijf dat in de economische crisis een paar lastige tijden kende. Die tijden zijn echter voorbij. Het gaat nu in IJlst weer crescendo. ,,De wereldwijde markt voor composiet groeit met 20 tot 25 procent”, stelt de directeur. ,,En op die golf gaan wij ook mee.” De vraag naar composiet, met vezel versterkt kunststof, neemt toe omdat het lichter en veel sterker is dan metalen alternatieven. ,,Daardoor kun je veel zuiniger met energie omgaan. In moderne auto’s zitten daarom ook talloze composieten onderdelen. Maar het wordt ook gebruikt in vliegtuigen en windmolens.”

Naast productielijnen voor composiet producten ontwikkelt en levert het bedrijf ook seriematig machines voor klanten in de medische wereld. Verder heeft Autonational een eigen verspanende afdeling waar nauwkeurige componenten voor de machines en productielijnen worden gefabriceerd maar ook producten die direct aan een netwerk van klanten in Nederland worden geleverd.

GEDEGEN
Om de verwachte groei te verwezenlijken is personeel nodig. Munneke verwacht een jaarlijke groei van het personeelsbestand met 20 procent, van 50 man nu naar 80 tot 100 over vijf jaar. ,,We zoeken goede gedegen mensen op allerlei vlakken. Van mechanische en software engineers tot mensen die op locatie de machines installeren.” Momenteel zijn er vijf vacatures open. ,,Maar daar blijft het niet bij.” Het zijn technische en bedrijfskundige functies op mbo-, hbo- en universitair niveau. En laat daarin nou net een tekort zijn aan goed gekwalificeerd personeel. Dat ziet de directeur van Autonational ook: ,,Heel veel bedrijven zoeken goede gedegen mensen. Aan ons de kunst om hen aan ons te binden.”

Hij hoopt dat te doen door een uitdagende innoverende werkomgeving te bieden. ,,We zijn geen heel groot bedrijf. Bij ons zit je in elke functie kort op de bal. Iedereen is betrokken van de order van de klant tot de installatie. Er zijn korte lijnen en er worden snel besluiten genomen. We staan ook heel dichtbij de klant. We kennen hen en kunnen goed inspelen op hun wensen.” 

,,Je bent hier betrokken bij het hele proces. Iedereen heeft invloed op het resultaat van dit bedrijf. En dat voelt ook iedereen. We zoeken daarom betrokken mensen die zich voor de volledige honderd procent in willen zetten. Mensen met een flexibele houding en passie voor hun vak.”

INTERNATIONAAL
Veel van het werk dat de nieuwe medewerkers gaan doen is internationaal georiënteerd. ,,We hebben grote projecten wereldwijd. Het kan zomaar gebeuren dat onze monteurs een paar weken naar Zuid-Korea gaan om daar een nieuwe lijn te installeren. Of dat je als engineer een paar dagen naar de Verenigde Staten moet om met de opdrachtgever te overleggen over het ontwerp. Dat is natuurlijk heel interessant.” Een bedrijf dat zich zo internationaal profileert, moet dat ook niet in het buitenland op zoek gaan naar personeel? Munneke vindt van niet. ,,We richten ons vooralsnog op de eigen regio daar willen we de mensen vandaan halen. Ik denk dat we de groei in het Noorden kunnen halen. We bouwen ons bedrijf echt op de hardwerkende, innovatieve en loyale noordeling.”