Autoverkoper bestaat binnenkort niet meer

Ambitie .nl
13 maart 2017

Een auto kopen? Straks willen we gewoon van A naar B. Hoe, dat verschilt per dag. Dat heeft grote gevolgen voor het vak van autoverkoper, zegt Raymond Gense van autohandelsorganisatie Pon.

Raymond Gense was jarenlang director of future technologies bij de landelijke autohandelaar en -importeur Pon. Op uitnodiging van Century Autogroep in Groningen sprak hij over het toekomstbeeld van de autobranche, dat razendsnel verandert.

Want wat was de wereld een paar jaar geleden nog overzichtelijk. Je ging naar school, kreeg een baan en kocht een auto. En daar was je dan heel blij mee. Een auto! Helemaal voor jou! Je moet toch mobiel zijn, nietwaar?

Niet nodig

Wel waar. Maar de generatie die zonder nadenken in de auto springt om waar dan ook naartoe te gaan, krijgt grijze haren. ,,Onze trainees wonen meestal in Amsterdam. Als ze bij ons komen werken, krijgen ze altijd een autootje van ons. Dat was tot een aantal jaren geleden echt zo’n feestmoment voor hen. Maar tegenwoordig horen we: ‘Wat moet ik met een auto? Ik woon in Amsterdam’. We zitten midden in een razendsnelle omwenteling’’, aldus Gense.

,,Die overgang gaat alles en iedereen in de autobranche raken. We kunnen vergeten dat straks nog mensen naar ons toekomen in de showrooms om daar een mooie auto te bestellen. Of laat ik het zo zeggen: die groep wordt steeds kleiner.”

Deelauto's

Hoe gaat het dan over een jaar of vijf à tien? Zeker in de steden staan de straten dan vol met deelauto’s à la Greenwheels. Die zijn allemaal met elkaar en de gebruikers verbonden via internet. Heb je een auto nodig? Regel hem even met je app, het slot gaat open en je kunt rijden. De rekening krijg je automatisch. Op de Amsterdamse Zuidas, waar het een crime is om je auto te parkeren, is die beweging al in volle gang. Bankmedewerkers komen op de elektrische fiets en nemen een van de klaarstaande poolauto’s om naar een klant te rijden.

Gense: ,,Niet alleen de auto’s zijn onderling connected. Ook fietsen, het openbaar vervoer, taxidiensten, laadpalen, parkeerapps, de pechservice . Eigenlijk alles wat je in je beweging van A naar B zou kunnen tegenkomen. Alles wordt geregeld via één pasje, één app of zoiets. Je vertelt het apparaatje waar je heen wilt en je ideale reisplan wordt in werking gezet. Vergis je niet: dit duurt niet lang meer. We zijn er bijna.’’

Mobiliteit

Pon is al lang bezig met die transformatie. Het bedrijf is vooral bekend als importeur van Volkswagen, MAN en Caterpillar, maar heeft zijn portefeuille flink uitgebreid. Het nam Greenwheels over. En fietsenmerk Gazelle. Century Autogroep, onderdeel van het netwerk van Pon, opent een Gazelle e-bike experience center, om fietsen uit te proberen. De verkoop gaat via de dealer.

Gense: ,,Als verkoper vraag je niet meer wat voor auto een klant zoekt. Nee, je stelt vragen over de mobiliteit. Voor welk doel? Waarheen? Wanneer? En dan kom je met een antwoord. Dat kan nog steeds een auto zijn, maar ook een leasecontract, een pasje voor een leenautopool, een energiecontract, een extra laadpaal, een fiets. Zeg het maar.’’

Dat betekent bijleren geblazen voor iedereen in de branche en nieuwe wegen zoeken voor de autobedrijven. Pon heeft daartoe vorige maand een start-up opgericht: Next Urban Mobility. Raymond Gense is aangesteld als directeur. ,,De mobiliteit van straks vraagt veel van steden, van gemeentes. Moeten ze investeren in meer fietspaden om elektrische fietsers te faciliteren? Moet het aantal laadpalen omhoog? Wat doen we met parkeerplekken? Met plaatsen voor leenauto’s? Zijn er extra busbanen nodig? Wij hebben de technologische kennis, we willen meedenken over de oplossingen van de vraagstukken waar steden mee worstelen.’’

Meer nieuws

Tuurlijk. Zoek de juiste opleiding en je krijgt alles mee wat je nodig hebt. Onzin. Je hebt het, of je hebt het niet. Heeft het kortom zin...
De 55.000 werknemers in welzijn en maatschappelijke dienstverlening kunnen uitzien naar een salarisverhoging van uiteindelijk 3,7 procent...
Jongeren met een mbo-diploma liggen goed op de arbeidsmarkt. Zo kwamen er van september vorig jaar tot en met februari 214.000 vacatures...
Het RIVM heeft voor deze week het Nationaal Hitteplan voor zeven provincies in het midden en zuiden van Nederland geactiveerd. Maar overal...
BRUSSEL Ruim honderd FNV-leden demonstreren woensdag in Brussel tegen een plan van de Europese Commissie dat het voor zelfstandigen en...