[BRANDED] Feadship Royal Dutch Shipyards

Gigantisch complex

Bij De Vries Scheepsbouw Makkum, onderdeel van Feadship Royal Dutch Shipyards, worden casco’s afgebouwd tot zeer exclusieve jachten van soms meer dan 100 meter lang. Exclusief, 100 meter lang, woorden zijn maar woorden, maar pas als je het ziet, begrijp je hoe groots en uniek dergelijke jachten zijn. De stagiai-res Jelmer Postma, student hbo Werktuigbouwkunde en Jorn Everse, stu-dent hbo Human Resource Management vertellen over hun verbazing toen ze ken-nismaakten met de scheepswerf. „Enorme jachten”, zegt Jelmer. „Meerdere verdiepingen, luxe badkamers, een sport-veld, een gym en bioscoop. De jachten zijn van alle comfort voorzien. Alle onder-delen slechts eenmalig vervaardigd voor dat ene jacht op een perfecte wijze. Alleen al over een vloer, de complexiteit, het materiaal, de harmonie in het geheel, kun je al een half uur praten.”

„Als je dan ziet hoe al die onderdelen, van leidingwerk tot betimmering, van com-municatiesysteem tot klimaatbeheersing en ontelbaar veel meer tot een sluitende eenheid moeten komen, dan realiseer je hoe gigantisch complex zo’n schip en de bouw daarvan is”, vult Jorn aan.

Tot in de puntjes

De jachten in dit segment moeten aan de hoogste kwaliteits- en esthetische eisen voldoen. Volgens Alma Stuut, hoofd P&O (Personeel en Organisatie) is dat juist datgene wat enthousiasmerend werkt. „Het gaat niet om aantallen, maar om kwaliteit en schoonheid. Als scheepstim-merman, bijvoorbeeld, maak je niet alleen een kastje, je zorgt er ook voor dat de houtnerven van verschillende onder-delen op elkaar aansluiten. Dat is werken met liefde voor detail. Je krijgt daartoe niet alleen de mogelijkheid, het is de standaard. Op deze wijze heeft Feadship een wereldwijde faam opgebouwd.”

„Meerdere verdiepingen, luxe badkamers, een sportveld, een gym en bioscoop. De jachten zijn van alle comfort voorzien”

Engineering en produceren

Zij die voor een studie- of werkkeuze staan, vragen zich misschien af wat er zoal te doen valt bij De Vries te Makkum. Er is een engineerafdeling, stafafdelingen en er zijn productieafdelingen. Dat betreft o.a. meubelmakers, scheepsbou-wers, werktuigbouwkundigen en jacht-schilders. Voor de laatste categorie kun je gecertificeerde werken- en lerenopleidin-gen volgen op mbo niveau 2 en 3. Als meubelmaker maak je de meubels en verzorg je de afwerking van het jacht. Als scheepsbouwer ben je vooral gericht op het bewerken van staal. Uniek in Nederland is de opleiding tot jachtschil-der. Dat is een specialistische opleiding die je niet alleen leert om het schip zijn kleur te geven, maar ook hoe je water-dicht en zoutbestendig moet aflakken.

De cultuur van een familiebedrijf

Een dergelijk omvangrijk product vraagt uiteraard ook om projectmanagement. Daarnaast zijn er de functies die bij elk bedrijf aanwezig zijn, zoals administratie, sales en P&O. „Ook als je hier een functie bekleedt die niet direct verbonden is aan de techniek en productie van een luxe jacht, krijg je daar wel een verbondenheid mee. Dat draagt zeker bij aan mijn werk-plezier”, zegt Jorn.

De Vries Scheepsbouw Makkum is een familiebedrijf en die cultuur is, volgens Alma, merkbaar. „We hebben inmiddels meer dan 350 medewerkers. We moeten dus actief bezig blijven met het vasthou-den van die sfeer. Dat doen we door toe-gankelijkheid hoog en drempels laag te houden. Daarvoor hebben we ontbijtses-sies waarbij mensen met verschillende verantwoordelijkheden en taken bij elkaar komen, met elkaar in gesprek gaan. We laten mensen meewerken op verschillende afdelingen. Niet alleen om andere collega’s te leren kennen, maar ook om een beeld te krijgen van de diver-siteit aan werkzaamheden. Soms resul-teert dat in vraag om omscholing. Dat stimuleren we ook. Men kan zich hier blij-ven ontwikkelen.”

„Het opleveren van een jacht zíen we niet alleen als een gezamenlijk succes, zo vie-ren we het ook. Even een moment van samen stilstaan als er weer een prachtig jacht wordt opgeleverd. Ook als je niet een techneut bent, zoals ik, heb je hier een enerverende werkplek.”

 

www.werkenbijfeadship.nl