[BRANDED] Maritieme leidingsystemen van A tot Z

 

Vanwaar die trotse blik

„Het unieke aan MSN/IMPAS is dat we een turn-key totaaloplossing leveren voor leidingsystemen in de maritieme sector”, zegt Erik Spandaw, field coördinator. De trotse glans die hij daarbij in zijn ogen heeft, is voor de gemiddelde leek op dit gebied misschien niet goed te begrijpen. Een leiding is toch niets meer en minder dan de weg waardoor vloeistof zich ver-plaatst? Vanwaar die trotse blik? Wat maakt dat Erik en de andere werknemers van MSN/IMPAS met zoveel plezier naar hun werk gaan?

Uitdaging naar perfectie

„Wat we doen is componenten aan elkaar knopen met leidingwerk”, zegt Harmen Glashouwer, Systeemontwerper, met enig gevoel voor understatement. Erik voegt er aan toe „en we doen dat wel in een bijzondere sector. Als je aan een superjacht, van een flink aantal miljoe-nen, je essentiële bijdrage kunt leveren, dan is dat bijzonder. Bovendien doen we niet alleen het ontwerp van het leiding-werk, maar ook de detail engineering. Vervolgens wordt in onze eigen werk-plaats het leidingwerk gemaakt en wordt het in het schip gemonteerd. Ook de inkoop van componenten en de inbe-drijfsstelling ligt in onze handen. Daarmee heeft iedereen in ons bedrijf een verbondenheid met het volledige project.”

Een volledig project behelst het één en ander. Een schip is te vergelijken met een stad. Kachels, douches, airco’s maar ook motoren worden voorzien van een vloei-stof. Dat gebeurt door een aanzienlijke hoeveelheid leidingwerk. De uitdaging zit in het passen en meten, maar ook in vei-ligheid en omgaan met verschillende vloeistoffen en voldoen aan wet- en regelgeving.

Henk Weeke, meewerkend voorman las-afdeling voegt toe: „Elke vloeistof stelt andere eisen, vraagt om een ander mate-riaal. We werken met RVS, cunifer, kool-stofstaal en chroomstaal. Elk materiaal heeft unieke eigenschappen. Bovendien moet het leidingwerk niet alleen functio-neel zijn en voldoen aan alle veiligheids-eisen, ook moet dit visueel van hoog niveau zijn.

Innovatie

„We hebben plezier in ons werk, dat is één. Daarnaast willen we een hoge kwa-liteit leveren en andere bedrijven helpen. Hoge kwaliteit zit in het meedenken en innoveren en in het leveren van goed werkende systemen”, zegt Harmen.

MSN/IMPAS heeft meegebouwd aan de eerste LNG carrier in Nederland en aan de Nemo H2 de eerste waterstof aangedre-ven rondvaartboot. „HBO-studenten kun-nen bij ons een stageplek vinden en/of hun afstudeeropdracht doen. We hebben nu een student die gaat onderzoeken wat er gedaan kan worden met het energie-overschot dat kan ontstaan bij het vloei-baar houden van LNG”, zegt Harmen.

Vakmanschap op alle niveaus

Op de ontwerp- en engineerafdeling wor-den medewerkers, kennismigranten en studenten verwelkomt met uitdagende opdrachten. In de werkplaats van IMPAS en in de montage bij MSN kunnen vak-mannen hun hart ophalen. IMPAS en MSN zijn erkende leerbedrijven en heb-ben een hechte samenwerking met het Noorderpoort en de Metaal- en Scheeps-bouwopleiding (MSO) in Groningen. Bij ons krijgen de leerlingen de kans om te leren. Vrijwel iedereen vanuit het werken-en lerentraject wordt een vaste kracht die hier voor jaren blijft.”

Volgens Henk ligt dat niet alleen aan de veelzijdigheid van het werk of aan de unieke producten die gemaakt worden. „We voelen hier dat we samen bezig zijn iets moois te maken. Iedereen heeft daa-rin zijn eigen taken, maar we zijn alle-maal gelijk. Het is een platte structuur waar de deuren voor elkaar open staan. Dat maakt dat men tevreden is, zijn beste beentje voorzet.”

Trotse blikken zijn te begrijpen

De ene keer een superjacht, de andere keer een gastanker, een binnenvaart-schip, een offshore platform; de projecten zijn nooit hetzelfde. Doordat er een totaaloplossing wordt geboden is er sprake van een langdurige relatie met de opdrachtgever en verbondenheid met het hele project. Op elk niveau wordt er meegedacht en meegewerkt aan de tot-standkoming van een mooi en vaak inno-vatief project. Altijd zijn er uitdagingen en ook altijd vindt men de oplossingen. De trotse blik op de gezichten van de medewerkers is te begrijpen.

www.marine-service-noord.com www.impas.nl