[BRANDED] Met technisch inzicht en passie aan de slag in de superjachtbouw

Met je collega’ s mooie jachten maken die je overal ter wereld tegen kunt komen. Icon Yachts in Harlingen is op zoek naar nieuwe collega’ s. Zij- instromers bijvoorbeeld om allround jachtbouwer te worden. Wat je nodig hebt, is technisch inzicht en de passie om iets te maken. Maak kennis met de wereld van superjachten. Gewoon in Harlingen.

Imposant is het. Een paar enorme hallen, want je hebt ruimte nodig om superjach-ten te kunnen bouwen van vijftig tot meer dan honderd meter. Buiten ligt de bijna opgeleverde stoere zeventig meter lange Ragnar aan de kade. De voormalige ijsbreker Sanaborg lag een paar jaar werkloos aan de kant en blijkt na een grondige ombouw een geweldig super-jacht dat tot boven de poolcirkel kan varen. Een opvallende klus die de aan-dacht trekt uit de hele wereld. Het is eigenlijk al de tweede, want eerder bouwde Icon Yachts een voormalige Russische ijsbreker om tot superjacht. Nieuwbouw, volledige modernisering (zogeheten refit) en conversie (het volle-dig vernieuwen van een bestaand schip naar een volledig andere functie) zijn de drie poten van de Harlingse jachtbouwer Icon Yachts die stevig aan de weg tim-mert. Sinds de start in 2007 groeit de werf gestaag. Eind 2018 ging Icon boven-dien samenwerken met het Engelse Sunseeker, dat succesvol is in wereldwij-de verkoop van polyester jachten tot 50 meter en dat in Icon Yachts de perfecte partner vond voor de productie van alu-minium jachten vanaf 50 meter lengte.

Zij- instromer wordt allround jachtbouwer

Eén van de bouwers van Icon is Gerson Leenstra, alweer twaalf jaar allround jachtbouwer en inmiddels ook praktij-kopleider: ,,We hebben een mooi team mensen. Wat we doen is projectmatig en afwisselend, geen dag is hetzelfde. De sfeer en open cultuur bevalt me prima en ik heb vrijheid in m’n werk. Ik ben bijna klaar op de Ragnar en nu gaan we als het ware weer opnieuw beginnen, deze keer aan een nieuwbouwproject. Ik ben er ingerold na verschillende banen en met diverse diploma’s. Van recreatie en groen-techniek na het vmbo, motorvoertuigen-techniek en beveiliging begon ik bij Icon. Leren en werken en nu al jaren als all-rounder, het verveelt me nooit. Weet je wat het is, als je technisch inzicht hebt en je wilt er graag iets maken, dan kom je bij Icon een heel eind. Soms moet je zelf oplossingen zoeken voor iets waar je mee bezig bent, dus het is vooral creatief nadenken en doen. Hoe iets in elkaar zit, hoe iets weer uit elkaar kan en het zo maken dat het goed, veilig en begrijpelijk is voor de mensen die het moeten gebrui-ken.”

We kijken uit op een van de magistrale schepen in aanbouw, naar het nu nog kale aluminium met de imposante maarsierlijke opbouw. Als de mannen maan-den verder zijn, dan ligt hier een blinkend jacht, gereed om de wereldzeeën te beva-ren. “Dat is mooi hoor. Toen ik de laatste keer op vakantie was in Spanje, zag ik een van de schepen varen waar m’n collega’s en ik zelf aan hadden gebouwd.” En dat is wat het werken bij Icon Yachts voor Gerson en totaal zeventig collega’s zo mooi maakt. Samen werken op de plaats waar alles samen komt.

De casco’s van de schepen worden elders, veelal in Friesland, gebouwd. Bij Icon Yachts wordt die kale romp door allroun-ders van Icon en van diverse specialisti-sche bedrijven tot kant en klaar luxe jacht gemaakt. Icon Yachts staat voor vakman-schap, voor Nederlandse jachtbouwkwa-liteit die herkend wordt door klanten uit de hele wereld.

De wereld staat versteld

,,Hoe graag mensen hier ook werken, op een dag naderen ze toch hun pensioen en dus zoeken we nieuwe collega’s”, vertelt recruiter Harold Post. Samen met Minke Jansen doet hij het personeelsbeleid van Icon. ,,En dat kunnen heel goed zij- instro-mers zijn, kijk naar Gerson. Er lopen zoveel goede, technisch handige mensen rond in de regio. Mensen die houden van aanpakken, het inzicht en in hun vak ervaring hebben, die oplossingen kunnen verzinnen en het geweldig vinden met elkaar iets goeds en moois te maken. Mensen met een technisch agrarische achtergrond, uit de installatietechniek, motorvoertuigentechniek, de werktuig-bouw, noem maar op. Wij kunnen ze goed gebruiken.”

Wat maakt Icon Yachts onderscheidend? Jen Wartena, directeur van Icon, vat het samen: , Icon Yachts onderscheidt zich in Nederland door de diversiteit in opdrach-ten van nieuwbouw, refit en conversie. Het geeft afwisseling en vraagt om flexi-biliteit. Je kent elkaar, we spreken elkaar aan op wat we doen en we doen het samen, want ieder draagt zijn steentje bij aan het eindproduct. We zijn klantgericht en innovatief en kijken voortdurend of iets anders, slimmer of beter kan, daar dagen we elkaar in uit. Je hebt hier geen vast takenpakket, we werken in teams aan een project. Daardoor heb je afwisse-ling. We vragen om een brede inzetbaar-heid en we geven je de ruimte en de ver-antwoordelijkheid om met je collega’s tot goed resultaat te komen. De Ragnar waaraan de laatste hand wordt gelegd, is een goed voorbeeld van onze manier van snel denken en de mentaliteit van aan-pakken en doen. De eigenaar vroeg om iets bijzonders in jachtbouw, wij hebben het gemaakt. Dat is Icon Yachts. Samen bijzondere, goede en veilige jachten bou-wen waar de wereld versteld van staat. Ik nodig je uit om aan boord te stappen.

Kijk voor actuele vacatures op www.iconyachts.eu