Crisis in de luchtvaart? ‘Voor jonge technici zijn er volop banen’

Ondanks de diepe coronadip in de luchtvaart wist Brabantse beroepsopleider Curio stages te regelen voor alle vierdejaarsstudenten vliegtuigonderhoudstechniek, die leren sleutelen aan Fokkers, F16’s en helikopters. ,,Aan jonge technici blijft grote behoefte door vergrijzing. Banen volop straks.”

Ze landen voor hun stage bij de luchtmacht op Vliegbasis Woensdrecht of bij Fokker Techniek, maar vliegen ook uit naar KLM, Transavia, TUI of Brussels Airlines, de jongens en meiden die de mbo 4-opleiding vliegtuigtechniek volgen bij Curio in West-Brabant. Een sector in crisis door corona? ,,Echt niet voor technici”, stelt onderwijsmanager Marleen Michielsen.

Gedreven en gedisciplineerd

Evenals Rob van den Berg, docent en stagebegeleider, erkent ze dat de veiligheidseisen in de luchtvaart nogal wat vergen van de studenten. Maar wie afstudeert is wel gedreven, gedisciplineerd en dus gewild, betoogt het Curio-duo. ,,Omdat ze hier zo nauwgezet leren werken, ziet ook chipmachinefabrikant ASML ze graag komen, net als bedrijven die on- en offshore windmolens bouwen”, weet Van den Berg.

Omdat ze hier zo nauwgezet leren werken, zijn de ook gewild bij chipmachi­ne­fa­bri­kant ASML en windmolen­bou­wers

Rob van den Berg, docent en stagebeleider vliegtuigtechniek bij Curio

De meesten kiezen echter bewust voor luchtvaarttechniek, in Nederland kan dat bij vijf mbo-scholen: in Hoofddorp (bij Schiphol), op Maastricht Airport, bij Deltion in Zwolle, ROC Tilburg of op Aviolanda, waar de vroegere Fokker-school overging naar ROC West-Brabant, dat sinds 2019 Curio heet. Het unieke in Hoogerheide is dat de studenten daar bij de Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS), waar Curio mee verweven is, ook Part-certificaten kunnen halen waarmee ze in Europa aan de slag kunnen.

,,Van onze 168 studenten komen de meesten uit West-Brabant en Zeeland, maar er zit ook een jongen van 18 uit Hoorn bij die door de week van huis is, omdat hij per se hier wilde studeren”, zegt Van den Berg. ,,Voor de zomer was er landelijk nog een tekort aan 300 stageplaatsen, maar wij konden al onze vierdejaars onderbrengen. Dat is niet alle scholen gelukt.”

 

Goede reputatie

Dat vervult Michielsen met trots. ,,Dat bewijst dat we kwaliteit leveren en een goede reputatie hebben in de branche. Maar ik ben ook bezorgd omdat zich maar 28 eerstejaars aangemeld hebben, dat was in 2019 het dubbele. Corona maakt reizen lastiger voor studenten, fysiek lesgeven ook. En het veroorzaakt een onterecht beeld alsof het nu alleen maar ellende is in de luchtvaart.”

Michielsen roept jongeren en hun ouders op zich niet te laten afschrikken. ,,Dit is tijdelijk. Ja, bedrijven als KLM moeten noodgedwongen mensen ontslaan, maar amper technici. Mede door een grote pensioenuitstroom die eraan komt. Dus over een paar jaar ontploft het qua vacatures. Intussen hebben ook vliegtuigen die stilstaan continu inspectie en onderhoud nodig.”

Ja, bedrijven als KLM ontslaan noodgedwon­gen personeel, maar amper technici, mede vanwege de grote pensioen­uit­stroom die eraan komt

Marleen Michielsen, onderwijsmanager Curio

Veiligheid boven alles

Veiligheid gaat immers boven alles in de luchtvaart. ,,Je kunt niet een schroefje laten vallen en toch nog gebruiken”, benadrukt Van den Berg. ,,Vliegtuigtechnici werken volgens een strak protocol. Sommige studenten hebben die discipline al in zich, anderen leren het hier vanzelf. Dat is soms pittig, maar wel nodig”, stelt Michielsen.

Toch ziet Van den Berg amper studenten afhaken, de meesten ontwikkelen zich juist. ,,We krijgen zelfs complimenten van ouders dat jongeren spontaan hun eigen kamer op gaan ruimen. Juist omdat ze hier alles netjes moeten houden en dan merken dat dat veel prettiger werkt, gaan ze dat thuis ook doen”, vertelt hij geamuseerd.

We krijgen complimen­ten van ouders dat jongeren spontaan hun eigen kamer gaan opruimen. Ze merken hier dat netjes zijn prettig werkt

Rob van den Berg, Curio

Bron: ad.nl

© Pix4Profs/Tonny Presser