Dag van de leraar: waarom zou je docent worden?

Het is vandaag de Dag van de Leraar. Tijd om wat langer stil te staan bij dit toch wel bijzondere beroep. Er is namelijk tegenwoordig veel over te doen. Een hoge werkdruk, veel stress en beginnende docenten die al vrij snel weer uitvallen: de negatieve kanten worden door de media ruimschoots uitgelicht. Toch zijn er veel gepassioneerde docenten te vinden die elke dag het maximale uit zichzelf en hun leerlingen halen. Wat maakt het docentschap voor hen aantrekkelijk? Vier docenten aan het woord.

 

Cornelieke de Jong – ROC Friese Poort

‘Het is voor mij niet zozeer het vak Maatschappijleer zelf, maar wel het elke dag omgaan met deze leeftijdscategorie van zestien en zeventien jaar dat mijn werk als docent erg leuk maakt. Dat je ze in deze belangrijke fase van hun leven, waarin ze zich gaan professionaliseren en de stap naar het werkveld gaan maken, elke dag mag begeleiden vind ik fantastisch. Het lesgeven zelf is mooi, maar de interactie met de leerlingen maakt het nog interessanter. De verhalen die ze hebben, fascinerend. En soms ook aangrijpend. Je leert dat elk individu een rugzak meedraagt aan bagage. Die bagage wordt af en toe zichtbaar tijdens gesprekken. De momenten waarop je net een luisterend oor kan bieden, of net even dat duwtje in de rug kan geven, maken deze baan heel waardevol voor mij. Natuurlijk zitten er ook minder fijne kanten aan, maar die wegen absoluut niet op tegen de voordelen en voldoening die ik uit mijn werk haal.’

 

Marc van der Haak – Esdal College

‘Het mooie van het docentschap is dat je mensen leert kennen die volop in ontwikkeling zijn. Als docent ben je een klein deel van die ontwikkeling. De relatie die je met je leerlingen opbouwt gedurende het schooljaar is heel veel waard. Dat vind ik bijzonder en is niet in geld uit te drukken. Wat ik persoonlijk het mooiste vind binnen dit beroep zijn de gesprekken die je voert met leerlingen tussen de lessen door. Die gaan over van alles en nog wat. Over hobby’s, het nieuws, maar ook bijvoorbeeld over sokken. Dat zijn de mooiste momenten. En het is misschien een cliché, maar elke dag is anders. Niet één dag, zelfs niet één les is hetzelfde.’

 

Donné Popiol – Deltion College

‘Om te werken in het onderwijs moet je van mensen houden. Ik kan het hebben over het pedagogisch klimaat en andere termen, maar dat is waar het echt om draait, anders doe je dit niet. Je moet er van houden om te innoveren, creatief te zijn en te blijven leren. Maar vooral moet je van mensen houden.’

 

Rinie Boekholt – Openbare Jenaplanschool De Petteflet

‘Tijdens mijn werk bij een bank waren er veel mensen om mij heen die ziek thuis zaten. Toen dacht ik: als ik later een gezinnetje heb, dan wil ik geen werk doen waar ik niet gelukkig van word of geen goed gevoel bij heb. Het doen van de PABO is daarom achteraf de beste keuze aller tijden geweest. Elke dag mogen werken met verschillende kinderen in verschillende situaties is zo ontzettend mooi en waardevol. Er zijn vele situaties waarmee mijn dag echt gemaakt wordt. Bijvoorbeeld wanneer een leerling ontdekt dat hij of zij zelf fouten heeft gemaakt, maar de ruimte voelt om naar mij toe te komen om dat samen op te lossen. Ik stel een paar hulpvragen, maar de leerling doet het verder zelf. Als ze dan terug naar hun plaats lopen en iets geleerd hebben is mijn dag geslaagd. Met de juiste hulpvragen gaan kinderen zien dat zij uiteindelijk ook veel zonder mij kunnen.  Ze worden eigenaar van hun eigen ontwikkeling, dat is fascinerend en mooi om te zien en geeft mij veel energie. Tegen toekomstige docenten zou ik graag zeggen: meld je aan bij de PABO, we hebben jullie hard nodig binnen ons werkveld. Ze moeten zich ervan bewust zijn dat ze een vak kunnen uitoefenen waarmee ze binnen de maatschappij één van de belangrijke rollen hebben.’