De 10 meest populaire woorden op LinkedIn

De Nederlandse werknemer vindt zichzelf ‘gespecialiseerd’, ‘ervaren’ en ‘vakkundig’. LinkedIn publiceerde een lijst met de meest populaire woorden onder haar zeven miljoen gebruikers in Nederland. De drie genoemde termen kwamen uit het onderzoek naar voren als de top 3.

Taalkundige Vivien Waszink van het Instituut voor de Nederlandse Taal vindt het opvallend dat het vooral bijvoeglijke naamwoorden zijn. ,, Ergens ook logisch, want daarmee beschrijf je eigenschappen en persoonlijkheidskenmerken van jezelf. Maar een zelfstandig naamwoord als ‘teamplayer’ zou je hier ook wel verwachten’’, laat ze weten. ,,Het valt ook op dat er weinig Engels wordt gebruikt, terwijl je dat op veel werkvloeren juist wel hoort.’’
 

Hartstochtelijk en gepassioneerd

In vergelijking met ditzelfde lijstje in 2014 valt ‘hartstochtelijk’ buiten de top 10. Dit woord lijkt vervangen te zijn door ‘gepassioneerd’. ,,Dat is begrijpelijk”, stelt Waszink. ,,‘Hartstochtelijk’ is misschien eerder een woord om een liefdesrelatie te beschrijven, terwijl ’gepassioneerd’ dat minder heeft. Toch zal ook op dat woord kritiek zijn. Het hebben over passie vinden mensen soms ook een beetje te als het gaat over werk.’’
 

 

Top in 2017

 

Top in 2014

 1.

Gespecialiseerd

 1.

Creatief

 2.

Ervaren

 2.

Strategisch

 3.

Vakkundig

 3.

Gedreven

 4.

Gepassioneerd

 4.

Hartstochtelijk

 5.

Innovatief

 5.

Enthousiast

 6.

Expert

 6.

Verantwoordelijk

 7.

Creatief

 7.

Ambitieus

 8.

Leiderschap

 8.

Innovatief

 9.

Gemotiveerd

 9.

Track record

 10. 

Verantwoordelijk

 10. 

Gemotiveerd

 

Opvallend is dat de klassieker ‘enthousiast’ in 2017 uit de lijst is verdwenen. ,,Ik denk omdat het net iets te niet-serieus is. Het werk moet immers niet vooral als leuk worden gezien.’’ Als we van woorden weten dat het clichés zijn, waarom gebruiken we ze dan? ,,Mensen willen misschien aansluiten bij wat anderen doen. Ze denken dat dat is wat men wil horen,’’ zegt Waszink. ,,Het is ook best moeilijk om met iets te komen dat intussen niet cliché is.’’

Ook ‘Strategisch’,  in 2014 nog goed voor een tweede plaats, is niet meer terug te vinden in de lijst. De gehele top drie van de nieuwe lijst stond in 2014 niet bij de eerste tien populairste woorden.
 

Uniek

Met het publiceren van deze lijst wil LinkedIn haar leden helpen. ,,We maken deze lijstjes voor onze leden zodat ze weten welke termen vaak gebruikt worden,’’ zegt Anoek Eckhardt, woordvoerder van LinkedIn. ,,Als bedrijven nieuwe werknemers zoeken, komen er in LinkedIn soms wel honderden profielen bovendrijven. Met hoe je jezelf persoonlijk presenteert, kun je ervoor zorgen dat jij eruit springt. Met de populaire termen val je misschien minder op dan je zou willen.’’

Kunnen leden de veelgebruikte woorden beter helemaal links laten liggen? ,,Als er een andere term is die jou op een unieke wijze beschrijft, dan zou ik die zeker gebruiken. Maar deze gangbare termen kun je nog steeds toepassen, als het maar geen loze kreet wordt. Je moet toelichten waarom dat woord op jou echt van toepassing is. Ben je ervaren of creatief, zeg dan in je profiel waaruit dat blijkt.’’
 

Eerste indruk is online

,,De eerste indruk die werkgevers van je hebben, is tegenwoordig bijna altijd online. In je profiel moet je daarom net zo krachtig overkomen als je dat bij een eerste gesprek met een werkgever zou doen. Dan zeg je ook niet alleen maar dat je verantwoordelijk bent. Dat is te weinig. Zie jezelf daar zitten in die stoel en schrijf wat je zou zeggen. Je profiel is echt helemaal van jou. Je kan dus ook helemaal zelf bepalen hoe mensen je zien.’’

De eigen omschrijving is volgens Eckhardt niet alleen belangrijk voor het heden. ,,Een groot deel van je profiel gaat over hoe je nu in je werk staat – waar zit je nu, wat is je werkervaring – maar in de samenvatting bovenaan kun je ook iets kwijt over hoe je je toekomst ziet. Misschien wil je een andere richting uit en volg je al een opleiding om jezelf op dit gebied te ontwikkelen. Dat is voor recruiters ook handige informatie.’’
 

Bron: AD Werkt