Dit zijn de 5 grootste ergernissen op de werkvloer

Ergernissen, ze zijn bijna onvermijdelijk op de werkvloer. De ene collega ergert zich wellicht snel of aan kleinere zaken, terwijl een ander daar veel gemakkelijker mee om kan gaan. Maar overal waar door mensen samengewerkt wordt, zijn of ontstaan ergernissen. Lilian Woltering, deskundige op het gebied van zakelijke omgangsvormen, deed onderzoek naar ergernissen op de werkvloer. Wat zijn de grootste ergernissen op de werkvloer?

Woltering ondervroeg 500 kandidaten over hun werkomstandigheden en persoonlijke frustraties op het werk. Dit bleken de vijf grootste ergernissen op de werkvloer:
 

  1. Op de telefoon kijken tijdens vergaderingen of gesprekken

    Duidelijk op nummer 1 staan collega’s die tijdens vergaderingen of gesprekken hun telefoon gebruiken. Het wordt ervaren als storend en onbeschoft: het komt namelijk zeer ongeïnteresseerd over. Alsof de spreker of gesprekspartner niet belangrijk of interessant is.
     

  2. Afspraken die niet nagekomen worden

    Een deadline die niet gehaald wordt. Een van te voren geplande meeting die plots afgezegd wordt of een collega die iets voor je zou doen maar dit niet heeft gedaan. Het is lastig werken als afspraken van weinig waarde blijken. En daarmee zorgt het voor een dubbele ergernis.
     

  3. Roddelen

    Een roddel of grap over een collega kan zeer schadelijk zijn, hoe onschuldig het soms ook lijkt. Bovendien is het niet netjes om achter mensen hun rug om over ze te praten. Ook kan het voor nare gevoelens zorgen wanneer een collega het gevoel heeft dat er over hem of haar gepraat wordt.
     

  4. Het eindeloos cc’en van irrelevante mensen in je mails

    Herkenbaar voor velen. Een mailtje die naar veel personen is gestuurd, maar lang niet voor iedereen relevant is. Wellicht om voor jezelf zeker te hebben dat iedereen op de hoogte is, maar bedenk ook dat dit niet altijd nodig is en dus ook voor irritatie zorgt.
     

  5. Te laat komen

    Iedereen kan een keer te laat komen. Dat is niet erg, als het incidenteel is. Kom je te laat, dan is een goede communicatie daarbij wel belangrijk. Als je niets van je laat horen en een uur later ineens op komt dagen bij de vergadering, komt dat anders over dan wanneer je hebt laten weten dat je iets later bent en na kwartier binnen komt lopen.
     

Andere bekende ergernissen

Natuurlijk komen er ook nog ander ergernissen voor op de werkvloer. Uit eerdere onderzoeken kwamen, naast bovenstaande lijst, namelijk nog meer ergernissen naar boven. Enkelen hiervan zijn onfris ruiken, gebrek aan collegialiteit, zeuren en klagen, gebrek aan reactie, onbeleefd taalgebruik, een luidruchtige lunch aan het bureau, weigeren om de telefoon van een collega op te nemen en gierigheid.