Een simpel ‘OK’ in schriftelijke communicatie niet oké

Redactie Ambitie
21 februari 2019

We gebruiken het woordje ‘oké’ in het dagelijks leven vrij vaak. Ook in e-mailtjes, whatsappjes of andere schriftelijke of digitale communicatie komt het voor. Maar pas op, want een simpel ‘oké’ kan totaal verkeerd overkomen.

In schriftelijke communicatie kan een ‘OK’ of ‘Oké’ als erg vijandig worden ervaren. Een berichtje van één van je ouders waarin alleen ‘oké’ staat. Het is veelgehoorde ervaring onder jongeren en valt niet onder de hier besproken ervaring. Maar wanneer je baas op jouw vakantieaanvraag via een e-mail reageert met alleen ‘OK’, klinkt het niet altijd even fijn. Net zoals wanneer een collega het tweeletterwoord als reactie geeft op een mail van jouw kant van meer dan een alinea. In dat geval kun je snel het gevoel krijgen iets fout te hebben gedaan.

Hoe korter, hoe vijandiger

Waarom klinkt het woordje in dit soort gevallen niet fijn? AD vroeg het aan Gretchen McCulloch, een taaldeskundige die zich specialiseert in digitale communicatie. Volgens McCulloch komt het woordje op zich niet grof over. Het gaat er vooral om hoelang je antwoord is. ,,Hoe korter een antwoord, hoe vijandiger en agressiever het klinkt. Hoe langer het is, hoe beleefder.’’ Alleen al door er een eenvoudig ‘geweldig’ of ‘klinkt goed’ achter te zetten, komt het volgens haar al een stuk vriendelijker over.

McCulloch laat weten dat ze vooral mensen met een hogere functie gebruik ziet maken van een simpel ‘OK’ als reactie. ,,Werkgevers hoeven zich meestal geen zorgen te maken over hoe ze overkomen. Doorgaans zijn mensen in lagere posities dan ook beleefder tegen anderen die meer macht hebben dan zij zelf, en dat geldt ook online.’’

Tags: 
Werkvloer

Meer nieuws

Triagist Elske de Jong staat bij de Dokterswacht in Heerenveen mensen te woord die bellen voor hulp of advies. De triagist bepaalt aan de...
Elk bedrijf wil gezonde medewerkers. Je ziet dan ook steeds meer bedrijven die hier zelf iets aan doen. Het aanbieden van een gezonde lunch...
De horeca kampt met zo’n gebrek aan personeel, dat ‘Werk in zicht’ en horeca-ondernemers de campagne ‘Word jij ook verliefd op de horca?’...
Uitgaan, kleding, mobieltje: om je leven als tiener te financieren ben je al gauw aangewezen op een bijbaan. Zo doe je meteen je eerste...
De behoefte aan opslag van data groeit zo hard dat er in de Nederlandse datacenters de komende jaren duizenden banen bijkomen, zegt Dutch...