”Emissieloos varen vraagt om kennis en samenwerking”

LNG-systemen voor ferry’s op de Waddenzee, hoogwaardige leidingsystemen voor superjachten, een zeewaardige sloep op waterstof. Marine Service Noord in Westerbroek ontwikkelt, ontwerpt, produceert, installeert en onderhoudt maritieme werktuigbouwkundige leidingsystemen en machinekamers. Emissieloos varen vraagt om lef, samenwerking, ideeën en perfecte uitvoering.

,Maritieme werktuigbouw vraagt om focus in ontwerp en uitvoering en daarom maken wij wat we bedenken. We geloven in de kracht van de maakindustrie in de regio. Het draait om kennis en vakmanschap van onze mensen, om plezier, loyaliteit en zelfstandigheid. De uitdagingen van een schonere wereld biedt heel veel kansen, zeker als we dat in de regio samen doen.” Niek Koops is directeur eigenaar van Marine Service Noord in Westerbroek. Opgeleid aan de zeevaartschool in Delfzijl gaat hij een aantal jaren varen en stapt daarna over naar de maritieme werktuigbouw. Sinds 2003 is hij eigenaar van Marine Service Noord en werkt met ongeveer 150 mensen aan uitdagende projecten. ,,De aanpassingen naar de toekomst zijn groot en vragen om nieuwe inzichten. Het gaat om de vraag hoe we van fossiel komen tot nieuwe, emissieloze brandstoffen. Dat vraagt om kennis, lef en samenwerking, want niemand weet wat de toekomst brengt. Nieuwe brandstoffen vragen om nieuwe systemen: wij moeten oplossingen bedenken en we moeten ze kunnen maken, testen en implementeren.”

Ambitie in de regio
,,MSN heeft de laatste jaren naam gemaakt met installaties voor in Nederland gebouwde LNG en LPG-gastankers. We hebben inmiddels drie concepten ontwikkeld voor LNG brandstofsystemen, zoals bijvoorbeeld voor de nieuwste ferry’s van Doeksen. Op waterstofgebied waren we al in 2006 betrokken bij de eerste waterstof- rondvaartboot in Amsterdam. Die kennis heeft ons voorsprong gegeven en daarom hebben we nu de ‘Hydrogen’ (sloep op waterstof) ontwikkeld met studenten van Noorderpoort. Het gaat er om dat je mogelijkheden bedenkt, zichtbaar maakt en kunt uitleggen. Hoe sla je waterstof op, hoe bouw je het systeem, wat leer je van het testen zoals we dat met het Marin hebben gedaan? Samenwerking in concrete projecten met het onderwijs is heel belangrijk, want we moeten blijven investeren in kennis en mensen. De ontwikkelingen naar waterstof, bio-ethanol en methaol als mogelijke oplossingen voor de nabije toekomst vragen om ambitie en betrokkenheid in de regio. Daarom werken we samen met het ROC en met de Rijksuniversiteit Groningen. 30 schepen in 2030 emissievrij? Het kan als we het samen doen, onze nek uitsteken en zorgen dat we de juiste mensen voor de sector interesseren. Want het bedenken is één, maar het draait uiteindelijk om de perfecte uitvoering en implementatie.”