Enkel mensen aannemen die tijd voor geld willen ruilen werkt niet

Ambitie .nl
17 maart 2017

Alleen werknemers in dienst nemen die slechts tijd voor geld willen ruilen en geen tevredenheid halen uit het werk, levert geen resultaten op voor een bedrijf.

Een antwoord op de simpele vraag ‘kom je alleen hier werken voor het geld of vind je het ook een beetje leuk?’ moet al helpen met het vinden van de juiste personen. Dit vertelt Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde, tegen NU.nl. Hij sprak eerder op een congres over klantenservice over de ruimte die managers moeten laten aan hun werknemers om hun baan zelf in te vullen.

Hij pleit voor een faciliterende houding van managers en het loslaten van werknemers zodat ze hun creativiteit kunnen gebruiken. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor werk het is. Het belangrijkste is dat mensen een vak hebben en dat ze daar trots aan ontlenen.

Hogere opleiding

“Vroeger dachten we dat dat alleen kon bij mensen met een hogere opleiding, zoals adviseurs, advocaten, artsen en journalisten. Maar uit ander onderzoek blijkt dat dat helemaal niet zo is omdat iedereen een maximaal niveau van competentie heeft. Niet iedereen hoeft wetenschappelijk onderwijs te hebben gevolgd.”

Weggeman haalt voorbeelden aan uit Japan waar bijvoorbeeld het maken van sushi-rijst, bloemschikken en theezetten ‘high-art’ zijn, waar jaren op moet worden geoefend. “Je hebt in Nederland ook de professionele verhuizer. Je hebt mensen die gewoon de ene kamer na de andere leeghalen en de auto instappen.”

Planning en controle

“Je hebt ook mensen die eerst door het huis lopen en overal kijken en dan gaan ze in hun eigen wagen kijken voor hoe ze het gaan vullen. Dat heet de professionele verhuizer. Die mensen staan zo in hun vak, dat je ze alleen maar demotiveert met planning en controle.”

Voor 80 procent van de professionals geldt dit ongeveer. Zeker als je dat nog inpakt in zelfstuderende teams die elkaar scherp houden.

Hoe kunnen managers en ondernemers de juiste mensen vinden? “Dat is natuurlijk het vakmanschap van personeelszaken. Van de mensen die daar zitten en de vragen die ze stellen.” Maar simpele vragen zoals waarom iemand gaat werken of wat de lievelingsbaan van iemand is, kunnen daarbij helpen.

Supermarkt

“We hebben het gezien in België bij een supermarkt, waarbij de mensen die de vakken vulden en de kassières bij elkaar een team vormden een eigen manier bedachten om de logistiek te verbeteren om klanten te helpen bij de keuze om de maaltijden te bedenken.”

“Dus als je de creativiteit van mensen aanspreekt en ze gaan erover denken, dan gebeuren er mooie dingen.”

Weggeman zegt wel dat 20 procent van de werknemers helemaal niet gediend is van die open managementhouding. “Die komt werken voor de centen en gaat dat verder niet doen. Dan moet je wel planning en control doen en die verwachten ook dat een baas daarop toeziet. Dat is ook te respecteren, maar die moet je vooral bij elkaar zetten. Die moet je niet mixen met die andere groep. Die moet je gewoon traditioneel managen.”

Bron: NU.nl

Tags: 
Arbeidsmarkt

Meer nieuws

DEN HAAG Gemeenten zouden het goede voorbeeld moeten geven als het gaat om de inzet van flexwerkers. Dat gebeurt echter niet, concludeert...
ROTTERDAM De basisschoolleraar staat qua salaris al jaren stil. Meer dan 20.000 leraren pikken het niet langer. Onder de naam PO in Actie...
Het gaat goed met de economie en daarmee het aantal banen in de stad Groningen. De stad telde in april 2016 134.235 banen, 2000 meer dan in...
De keuze van oud-premier Jan Peter Balkenende, die commissaris wordt bij ING, is niet vreemd. Oud-politici maken vaker de stap van politiek...
Promovendus Anne Annink sprak voor haar proefschrift ‘Busyness around the Business’ met ondernemers in Nederland, Zweden en Spanje...