Enkel mensen aannemen die tijd voor geld willen ruilen werkt niet

Ambitie .nl
17 maart 2017

Alleen werknemers in dienst nemen die slechts tijd voor geld willen ruilen en geen tevredenheid halen uit het werk, levert geen resultaten op voor een bedrijf.

Een antwoord op de simpele vraag ‘kom je alleen hier werken voor het geld of vind je het ook een beetje leuk?’ moet al helpen met het vinden van de juiste personen. Dit vertelt Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde, tegen NU.nl. Hij sprak eerder op een congres over klantenservice over de ruimte die managers moeten laten aan hun werknemers om hun baan zelf in te vullen.

Hij pleit voor een faciliterende houding van managers en het loslaten van werknemers zodat ze hun creativiteit kunnen gebruiken. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor werk het is. Het belangrijkste is dat mensen een vak hebben en dat ze daar trots aan ontlenen.

Hogere opleiding

“Vroeger dachten we dat dat alleen kon bij mensen met een hogere opleiding, zoals adviseurs, advocaten, artsen en journalisten. Maar uit ander onderzoek blijkt dat dat helemaal niet zo is omdat iedereen een maximaal niveau van competentie heeft. Niet iedereen hoeft wetenschappelijk onderwijs te hebben gevolgd.”

Weggeman haalt voorbeelden aan uit Japan waar bijvoorbeeld het maken van sushi-rijst, bloemschikken en theezetten ‘high-art’ zijn, waar jaren op moet worden geoefend. “Je hebt in Nederland ook de professionele verhuizer. Je hebt mensen die gewoon de ene kamer na de andere leeghalen en de auto instappen.”

Planning en controle

“Je hebt ook mensen die eerst door het huis lopen en overal kijken en dan gaan ze in hun eigen wagen kijken voor hoe ze het gaan vullen. Dat heet de professionele verhuizer. Die mensen staan zo in hun vak, dat je ze alleen maar demotiveert met planning en controle.”

Voor 80 procent van de professionals geldt dit ongeveer. Zeker als je dat nog inpakt in zelfstuderende teams die elkaar scherp houden.

Hoe kunnen managers en ondernemers de juiste mensen vinden? “Dat is natuurlijk het vakmanschap van personeelszaken. Van de mensen die daar zitten en de vragen die ze stellen.” Maar simpele vragen zoals waarom iemand gaat werken of wat de lievelingsbaan van iemand is, kunnen daarbij helpen.

Supermarkt

“We hebben het gezien in België bij een supermarkt, waarbij de mensen die de vakken vulden en de kassières bij elkaar een team vormden een eigen manier bedachten om de logistiek te verbeteren om klanten te helpen bij de keuze om de maaltijden te bedenken.”

“Dus als je de creativiteit van mensen aanspreekt en ze gaan erover denken, dan gebeuren er mooie dingen.”

Weggeman zegt wel dat 20 procent van de werknemers helemaal niet gediend is van die open managementhouding. “Die komt werken voor de centen en gaat dat verder niet doen. Dan moet je wel planning en control doen en die verwachten ook dat een baas daarop toeziet. Dat is ook te respecteren, maar die moet je vooral bij elkaar zetten. Die moet je niet mixen met die andere groep. Die moet je gewoon traditioneel managen.”

Bron: NU.nl

Tags: 
Arbeidsmarkt

Meer nieuws

Solliciteren is best een lastige en spannende taak; je treedt een nog onbekende omgeving binnen met de kans op lastige vragen tijdens je...
De werkloosheid in Friesland is vorig jaar gedaald naar een niveau van 6,3 procent van de beroepsbevolking. In het piekjaar 2014 was dit...
ROME De toekomst van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia hangt aan een zijden draadje. Werknemers stemden dinsdag in meerderheid...
Wat hebben we (soms) toch saai werk. En ligt dat niet altijd aan de baas? Dit horen we graag: behalve een burn-out bestaat er ook een bore-...
AMSTERDAM Jumbo zet de klok in een klap meer dan een eeuw terug door de vakbonden buitenspel te zetten bij het vaststellen van...