‘Generatie sneeuwvlokje’

Jonge werknemers zijn lui en snel afgeleid. En dat is de schuld van een falende opvoeding van deze superlastige millennials, zeggen experts. En wie zit er met de brokken? De baas.

Simon Sinek, een beroemde Britse managementgoeroe, heeft geen goed woord over voor de zogenoemde millennials. Recente video- interviews van Sinek zijn momenteel zeer populair op sociale media. Bij oud én jong.

Ben je geboren in of na 1984? Dan ben je zo’n superlastige millennial, meent Sinek.Moeilijk te managen. Want je bent lui. Alleen maar op jezelf gericht. En ongeduldig omdat de technologie je heeft verwend. Je wilt alles in de hele wereld, net zo snel als je Netflixfilm
of je thuisbezorgde pakketje.

Ben je de ouder van deze millennials? Dan is het jouw schuld. Want jij beklaagde je tot op de vervolgopleiding nog net zo lang bij de leraar over die onvoldoendes tot het een lui zesje werd. En tegen je kind maar volhouden hoe speciaal het is: je kunt alles krijgen in het leven wat je maar wil.

“Jongeren zijn op zichzelf, hebben weinig zelfvertrouwen en nemen snel ontslag”

Ben je de manager van deze jongeren? Dan zit jij met de rotzooi. Want pas hier ontdekken die jonge werknemers dat mama je geen promotie kan geven. Ze hebben zo weinig zelfvertrouwen dat ze bij een beetje tegenslag al hun baan opzeggen. En wat zijn ze overgevoelig.

Sinek staat niet alleen in zijn harde woorden. Anderen hebben eerder de term Generatie Sneeuwvlokje gemunt. Elke sneeuwvlok voelt zich heel speciaal, tot hij landt op de harde werkvloer en smelt. Sommige Amerikaanse onderzoekers spreken aanvullend over ‘helikopterouders’. Pamperende papa’s en mama’s die beschermend boven hun kind rondzoemen tot ze alle eigen verantwoordelijkheid weg hebben geblazen. Daar komen geen evenwichtige kinderen van.

Is het echt zo erg? Ja, zegt Aart Bontekoning, de organisatiepsycholoog en generatieexpert met wortels in de Noordoostpolder. Jongeren zijn op zichzelf, hebben weinig zelfvertrouwen en nemen snel ontslag. Maar ze zijn ook actief en sociaal. De 67-jarige organisatiepsycholoog deed als wetenschapper onderzoek naar generaties.

Bontekoning ontdekte dat twintigers en dertigers op hun werk hetzelfde willen als thuis. Deze plek waar elke nieuwe generatie wordt gevormd is in Nederland best bijzonder De generatie-expert wijst op Unicefonderzoeken waaruit steeds blijkt dat onze kinderen tot de gelukkigste van de wereld behoren. ,,Hollandse ouders staan naast hun kinderen. We ondersteunen ze coachend. We geven ze vrijheid met verantwoordelijkheid en we zijn het vangnet na fouten. Thuis doen we het goed.’’

“Millennial wil zich graag thuisvoelen op de werkvloer”

Maar op kantoor niet. Daar is de sfeer compleet anders, zag Bontekoning. Ouderwets Top-down. Zo hebben onze jongeren het niet van thuis meegekregen. Ze rekenen op vrijheid om hun eigen werk in te delen en ze verwachten direct feedback als ze uitglijden.
Bontekoning: ,,Hun analytisch vermogen wordt onderschat. Ze kunnen prima aanwijzen waar het in hun bedrijf beter kan. Ze worden overschat in hun vermogen om dat te doen. Daar hebben ze hulp van mensen met werkervaring bij nodig. De oudere generatie wil wel, maar weet niet goed hoe te steunen.’’

En ja, dus ziet Bontekoning ook hier jongeren met wegsmeltend zelfvertrouwen en ontslag nemende millennials. De generatieexpert ziet nog meer. Oudere generaties die ook helemaal niet zo hiërarchisch willen werken. Bontekoning: ,,Iedereen wil het anders  Maar niemand doet het.’’ Zijn oplossing: meer thuisgevoel kweken
op het werk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat werknemers die zich op kantoor thuis voelen, productiever zijn. ,,Bedrijven vergrijzen en willen van ouderwets naar eigentijds werken. Een goede mix van de frisse blik van jongeren en de rijke ervaring van ouderen helpt oud en jong.’’