Google-werknemers biechten op wat ze het meest haten aan werken bij Google

Werken bij Google, daar droomt iedereen toch van? Hoe kan een baan bij een van de meest vooruitstrevende techbedrijven ter wereld tegenvallen? Toch blijkt het niet altijd elke dag allemaal even mooi te zijn. Vragenlijst Quora plaatste een post waarin voormalige en huidige werknemers van Google de minder leuke kanten van het werken bij Google opsommen. Neem de klachten echter wel met een korreltje zout, het blijven per slot van rekening klagers.

“Je krijgt alles wat je hartje begeert, maar uiteindelijk offer je dingen op die er werkelijk toe doen.”

Joe Cannella, voormalig senior accountmanager: “Het komt erop neer dat je het grootste deel van de dag voedsel van Google eet, met je Google-collega’s, in je Google-kleding. Je praat in Google-afkortingen en verstuurt werkmails op je Google-telefoon. Uiteindelijk weet je niet meer hoe het is om zonder het bedrijf te leven. Je wordt constant bevestigd in het idee dat je wel gek zou zijn om ergens anders te werken.”

“Waarop een meerderheid van de bevolking antwoordt: ‘Jammer zeg, voor dat verwende Google-personeel.’ Maar dat is juist het punt. Je krijgt alles wat je hartje begeert, maar uiteindelijk offer je dingen op die er werkelijk toe doen.”

Het is moeilijk om eerlijk te zijn tegenover je collega’s.

Vlad Patryshev, oud-programmeur: “Het is heel moeilijk om een probleem te bespreken, tenzij het met een vriend is. Een objectief gesprek is zeldzaam. Iedereen wil zijn eigen gebiedje beschermen en is niet geïnteresseerd in de mening van anderen. Tenzij de ander een Belangrijke God is.”

Niemand gelooft je als zegt dat iets niet geweldig is.

Katy Levinson, oud-programmeur: “Mensen vinden dat ze het recht hebben om te vragen waarom je weg bent gegaan bij Google. Ze denken dat het de perfecte baan is en willen niets anders horen dan hosanna-verhalen, en hoe graag je er wilt blijven werken. Als je bent vertrokken of iets negatiefs aanstipt, eist bijna iedereen uitleg. Van mijn moeder tot de taxichauffeur.”

Ze kunnen de allerbeste mensen aannemen – dus iedereen is overgekwalificeerd.

“Studenten van Amerikaanse topuniversiteiten zitten op de klantenservice voor Google’s advertentiediensten. Of ze halen handmatig content van YouTube offline die mensen als ongepast hebben gemarkeerd. Of ze schrijven hele simpele code voor een A/B-test met de kleur van een knop op een site.”

Google is zo groot dat ze je per ongeluk aan kunnen nemen voor de verkeerde functie.

Anoniem: “Ik werd benaderd door Google voor een managementfunctie. Op hetzelfde moment dat ik de baan kreeg, werd er ook iemand anders met dezelfde naam aangenomen. Ergens op de HR-afdeling ging er iets vreselijk mis, want ik kwam te werken in een functie die ver beneden mijn niveau was. Het arbeidscontract bood geen uitsluitsel en de betreffende HR-werknemers waren al vertrokken, dus er was niemand die dit op kon lossen.”

Voor het bedrijf tellen alleen verbeteringen die je kunt meten.

Katy Levinson: “Elke verbetering die niet gebaseerd was op harde cijfers werd afgewimpeld”, aldus een oud-programmeur. “Gebruiksvriendelijkheid? Het aantal fouten in de software? Niemand was geïnteresseerd. Als je het niet kon meten, had niemand interesse.”

Startups doen het op sommige punten beter, omdat ze zich minder strikt aan de regels hoeven te houden.

Sean Gerrish, voormalig software-ontwikkelaar: “Google moet altijd voorzichtig zijn om rechtszaken te voorkomen. Over het algemeen kan het geen dingen doen zoals auteursrecht schenden zonder dat het meteen gevolgen heeft. Dit wordt nog eens verergerd doordat de regering wetten zo aanpast dat ze direct invloed hebben op Google.”

“Veel startups daarentegen zijn effectiever. Niet omdat ze beter zijn in de uitvoering (al zijn sommige dat wel), maar omdat ze doorgaans de grenzen van de wet op kunnen zoeken, of ze soms aan hun laars lappen, zonder dat het opvalt.”

“Jaloerse vrienden die je baan niks vinden, omdat ze ook hebben gesolliciteerd maar het niet zijn geworden.”

Anoniem: “Alle aandacht. Vragen op Quora. Jaloerse vrienden die je baan niks vinden, omdat ze ook hebben gesolliciteerd maar het niet zijn geworden. Artikelen van achterdochtige journalisten die elke stap interpreteren als onderdeel van een groots masterplan. Dit wordt snel vervelend. Je mag van niemand ‘gewoon’ aan het werk zijn.”

Geloof niet alles wat je hoort.

Jeff Nelson, de bedenker van de browser Google Chrome: “Een groot deel van wat je hoort over Google – van buiten het bedrijf – is onzin. Vaak is deze onzin afkomstig van Google-werknemers zelf, omdat het de reputatie van het bedrijf verbetert. Als iemand een wel heel erg goed stukje onzin bedenkt, kan diegene zelfs waardering krijgen van andere Google-werknemers. Het hoort bij de bedrijfscultuur om Google af te schilderen als een fantastische plek om te werken.”

Google is zo groot dat je impact beperkt is.

“Ik heb drie jaar bij Google gewerkt en het was een lastige beslissing om te vertrekken, maar er was een ding dat uiteindelijk de doorslag gaf: de impact die ik als individu op het bedrijf kan hebben is minimaal. Zoals anderen al hebben opgemerkt is het een ongelooflijke machine die bakken met geld binnenhaalt met AdWords. De kans is groot dat je slechts een eenvoudige werknemer bent die de machine draaiende moet houden, tenzij je ontzettend veel talent hebt en iets nieuws mag opzetten.”

Dit is een selectie uit de lijst. De volledige lijst is hier te lezen.

Bron: Business Insider