Het wonderlijke personeelsbeleid van Ikea waar een cv er niet toe doet

Ambitie .nl
14 oktober 2017

Zorg goed voor je personeel, stelt Ikea-talent Carl Petersson. Hij was donderdag gastspreker op het retailcongres van hogeschool Stenden in Leeuwarden.

 

De Zweed Carl Petersson sprak op Stenden Hogeschool op het congres ter ere van het 25-jarig bestaan van de opleiding Small Business and Retail Management. Hij gaf een lezing over de wijze waarop zijn werkgever Ikea omgaat met jong talent.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De Zweedse meubelgigant heeft volgens Petersson, die zelf aan het hoofd staat van de vestiging in Haarlem, een aantal kernwaarden waarop het bedrijf zijn talent selecteert. Iedereen wordt gezien als een talent en er zijn meerdere manieren om talent van werknemers te ontplooien. Maar, het belangrijkste volgens Petersson: het laten excelleren van een bedrijf is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, die iedere werknemer voelt.

Petersson (33) werkt zelf tien jaar voor het bedrijf. In 2007 verkocht hij zijn appartement in het Zweedse Lund, trouwde met zijn vriendin en vertrok naar een vestiging in Japan, om daar een leidinggevende functie te bekleden. ,,Ik brak mijn universitaire opleiding daarvoor af, best spannend allemaal.’’ Later werkte hij in Zweden, tegenwoordig leidt hij het Ikea-filiaal in Haarlem.

,,Toen ik in Japan werkte, zag ik op een ochtend voordat de winkel openging de filiaalbaas in een geel Ikea-shirt kopjes stickeren en in een bak doen. Ik vroeg mij twee dingen af: waarom doet de baas dat en waarom gebeurt dit handmatig? Hij vertelde me dat hij zich niet anders voelde dan andere werknemers en dat hij dit graag zelf wilde doen.’’ Volgens Petersson is deze gebeurtenis exemplarisch voor de bedrijfsstructuur. ,,Ikea vindt gedrag en houding van werknemers belangrijker dan hun cv’’, vertelt Petersson. Zijn naaste collega in Haarlem is ooit begonnen als parttime medewerker. ,,Zijn talent: mensen inspireren en motiveren. Zo is hij in een leidinggevende positie terechtgekomen en steeds doorgegroeid.’’

Opnieuw uitvinden

,,Het talent van Ikea is dat het bedrijf zich steeds opnieuw uitvindt’’, vertelt teamleider van de jubilerende Stenden-opleiding Andries Bouwman. ,,Dat moet ook in deze tijd waarin de winkelbranche enorm verandert. De traditionele manier van werken in de retailbranche is verouderd. Men wil nu graag weten waarom een klant bijvoorbeeld iets via de webwinkel koopt en niet in de fysieke winkel. Winkelen wordt steeds meer een beleving en winkels moeten meer extraatjes bieden om klanten te lokken.’’

Ikea doet dat volgens Bouwman heel goed door ook die extra dingen te bieden, zoals een ontbijt en een klantenpas waarmee je tot de familie van het bedrijf behoort. ,,De klant persoonlijk aanspreken, hem speciaal laten voelen. Dat is belangrijk in deze tijd.’’ De negenhonderd studenten van zijn opleiding worden daar steeds meer voor opgeleid. ,,Psychologie en neuromarketing zijn belangrijk in de opleiding geworden. We willen weten wat de klanten willen.’’

Tags: 
Arbeidsmarkt

Meer nieuws

De werkloosheid is in oktober gedaald naar 4,5 procent van de Nederlandse beroepsbevolking, van 4,7 procent in september. Dat blijkt uit...
Weet jij wanneer je het productiefst bent? Voor de meeste fulltime ondernemers is de dinsdag de meest productieve dag. De maandag wordt...
Werknemers in de provincies Drenthe, Friesland, Overijssel en Gelderland hebben veel minder last van burn-outklachten dan hun collega’s in...
De circa 400.000 werknemers in de horeca kunnen de komende twee jaar uitkijken naar een loonsverhoging in stappen van in totaal 4,6 procent...
Een op de zes werknemers in Nederland had vorig jaar te maken met ongewenst gedrag door leidinggevenden of collega's. Zelfs bijna een kwart...