Hoog tijd voor een digitaal dieet

Stop met sociale media, schrijft Cal Newport in zijn nieuwe boek Digitaal Minimalisme. Het verbetert niet alleen je privéleven, maar zeker ook je werk.

Zijn vorige boek Diep werk was een lofzang op het ‘diepe werken’, vol tips hoe je deze staat van diepe concentratie en effectiviteit kon bereiken. Noodzakelijk is daarbij het uitbannen van alle afleiding. De Amerikaanse informaticus Cal Newport richt zich in Digitaal Minimalisme op de technologie die steeds meer ons privéleven binnendringt en hindert. We moeten op een digitaal dieet, stelt hij. Cal Newport is een van de vele criticasters van sociale media. De docent theoretische informatica op de universiteit van Georgetown gebruikt zelf geen sociale media en behoort tot een nieuwe groep schrijvers en denkers die waarschuwt voor overmatig gebruik van sociale media en de negatieve invloed die het heeft op mensen en de maatschappij. Crack voor mediaverslaafden, noemde hij het in Diep Werk. Het onderwerp staat flink in de belangstelling. Newport wil met zijn boek mensen meer vrije tijd bieden, meer rust, meer creativiteit, betere sociale contacten en meer concentratie. Dat komen we volgens Newport tekort door ons overmatige gebruik van sociale media. We zijn weliswaar de hele dag met elkaar verbonden, maar echt contact hebben we niet meer. Ook voor het werk en zeker voor zelfstandigen is de boodschap van belang.

Zeven redenen waarom we moeten stoppen met sociale media volgens Cal Newport.

1. Met een gemiddeld gebruik van 2 tot 3 uur per dag slokt sociale media tijd op. En heb je het echt nodig? Het antwoord is waarschijnlijk nee. Wie denkt dat Twitter, Instagram of LinkedIn werk oplevert, moet eens inventariseren hoeveel uren er inzitten en hoeveel concrete opdrachten of aanbiedingen er uitrollen. Bijna altijd heeft het meer effect om die tijd te steken in bellen, afspreken of aanwezig zijn op relevante evenementen. Kun je echt niet zonder, beperk het dan tot een vast moment per dag of per week.

2. Die uren sociale media op een dag – je hebt apps die jouw gebruik inzichtelijk maken – komen vooral uit de korte momenten: in de rij, in de trein, bij de tramhalte, als je ergens moet wachten. Terwijl nietsdoen, voor je uit staren en denken op zo’n moment effectiever is. Een brein in neutrale staat activeert direct het sociale deel, ontdekte Newport. Je gaat denken over anderen en over relaties. Er is meer ruimte voor rust en creativiteit wat het werk makkelijker maakt als je dat weer oppakt. Reken wel op onrust in het begin. We gebruiken sociale media om gevoelens van verveling, onrust en zorgen weg te duwen. Gevoelens die natuurlijk zo niet weggaan, maar op de lange termijn zelfs versterkt worden.

‘Kun je echt niet zonder sociale media, beperk het dan tot een vast moment’

3. We zijn echt contact zo gaan vermijden dat we liever mailen met collega’s dan daadwerkelijk met ze te praten. Newport citeert Shelley Turkle, hoogleraar aan het Massachusetts Institute of Technology, die het belang van echte gesprekken benadrukt. Ze zegt dat jonge mensen slechter leren hoe je een gesprek voert, hoe je de lichaamstaal en woorden van anderen moet interpreteren en dat bij deze gesprekken ook een soort ongemak kan ontstaan. Vandaar dat ze liever mailen en appen, waardoor nuances verloren gaan en steeds meer misverstanden ontstaan. Zorg dus voor echt contact, zeggen Turkle en Newport. Spreek mensen aan, kijk ze in de ogen, zoek ze op. Verruil het eindeloos appen voor telefoongesprekken, lunches en afspraken.

4. Heb je het veel te druk voor telefoongesprekken? Dat komt omdat je je tijd niet goed besteedt, zegt Newport. Hij geeft het voorbeeld van een leidinggevende uit Silicon Valley die ‘spreekuren’ heeft ingesteld. Iedere dag sluit hij om half zes aan in de file en hij laat iedereen weten dat hij dan bereikbaar is om te bellen. Familie, vrienden, maar ook mensen van het werk hoeven niet meer bang te zijn dat ze ongelegen bellen. Newport zet zelf ook op een vast tijdstip de deur open voor studenten die willen binnenlopen. Steve Jobs nodigde mensen uit om mee te wandelen op zijn vaste wandelingen. Ook kun je iedereen laten weten dat je op een bepaald moment in de week in een koffietentje zit, zodat iedereen die maar wil kan aanschuiven.

5. Zorg voor tijd alleen. Zo ontvluchtte president Abraham Lincoln het drukke Witte Huis om in een buitenhuis te werken aan oplossingen voor de vele problemen van het land. Ook al was hij daar omgeven door bediendes en beveiliging, hij kon zich in zichzelf terugtrekken. Het gaat er dus niet om zonder mensen te zijn, maar om je niet te laten afleiden om enkel na te denken. Niet door mensen, door muziek en zeker niet door alle berichtjes op je telefoon. ‘Alleen zijn verheldert problemen, reguleert emoties, bouwt morele moed en versterkt relaties’, schrijft Newport op basis van de vele boeken die over alleen-zijn zijn geschreven. Het totale gebrek aan alleen-zijn veroorzaakt veel psychische problemen bij jongeren, vermoedt Newport.

‘Alleen zijn met je gedachten en wandelen zijn ideale manieren om problemen op te lossen’

6. Wandel! Alleen zijn met je gedachten en wandelen is een ideale manier om problemen op te lossen, op jezelf te reflecteren en gelukkiger te worden, weet Newport. Misschien kun je naar je werk wandelen of tijd maken voor een dagelijkse wandeling. Newport claimt dat het hem vele malen productiever en gelukkiger maakt.

7. Besteed je vrije tijd anders om meer energie te krijgen. ’s Avonds bingewatchen of door je timelines scrollen is niet ontspannend, maar vermoeiend, stelt hij. Gebruik je avonden voor analoge sociale media (een potje poolen, klaverjassen, een leesclub, een schaakclub, sport, pubquiz of vrijwilligerswerk), iets maken met je handen, een muziekinstrument leren bespelen. Het is rustgevender dan op de bank liggen.

‘ Gebruik je avonden voor analoge sociale media, zoals een potje poolen of een pubquiz’