Is er een moment dat het te warm is om te werken?

De temperaturen lopen deze dagen weer hoog op. Daarmee stijgen logischerwijs ook de temperaturen in vele kantooromgevingen. En een te hoge temperatuur op kantoor betekent minder productieve werknemers. Is er een moment dat het te warm is om te werken? En wat kun je doen om die hitte op kantoor te voorkomen?

De wet geeft aan dat het klimaat op het werk geen schade mag veroorzaken aan je gezondheid. Dat is nogal breed. Of werken bij warm weer schadelijk is voor je gezondheid, is afhankelijk van onder meer de luchttemperatuur, de luchtvochtigheid, de mate van inspanning en werkkleding. Eigenlijk kan alleen een deskundige bepalen wanneer de omstandigheden schadelijk zijn voor de gezondheid.
 

Ideale kantoortemperatuur

In de wet staat dus nergens vanaf welke temperatuur werkgevers het werk moeten stil leggen. Wel zijn ze verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van hun werknemers. De University of California heeft berekend dat de meest ideale temperatuur in een kantooromgeving 21,75 graden Celsius is. Uit onderzoek is gebleken dat de werkprestatie bij een temperatuur boven de 25 graden met 2% per graad vermindert. Is het dus 30 graden op kantoor, dan betekent dat 10 procent productiviteitsverlies per werknemer.
 

Tips tegen de hitte

Hoe voorkom je als werkgever dat jouw werknemers teveel productiviteit verliezen of zich niet lekker gaan voelen op werk vanwege de hoge temperaturen? Lees hier enkele tips om werknemers te beschermen tegen de hitte.

Aanvullende goede tips:

– Drink extra veel water om het extra vochtverlies te compenseren.

– Plaats ventilatoren op afdelingen voor een frisse wind.

– Maak een handdoek vochtig en leg deze in je nek of over je onderarmen.

​- Zet warmtebronnen zoals kopieerapparaten, printers en computers uit wanneer deze niet gebruikt worden.

Let echter wel op dat je de temperatuur niet te ver omlaag schroeft. Zo neemt de productiviteit onder de 20 graden ook af en neemt het aantal fouten toe.