Jong talent binden lastig, collega’s en privé-werkbalans belangrijk

Volgens 40 procent van de bestuurders zijn bedrijven onvoldoende in staat om jong talent te binden en te behouden. Na de veranderende marktomstandigheden (45 procent) en de veroudering van het personeelsbestand (41 procent) vormt dit de grootste bedreiging wat betreft het personeelsbeleid.

Dit is één van de conclusies uit het jaarlijkse Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Raet. Jongeren blijken niet lang bij eenzelfde werkgever te blijven. Het onderzoek geeft aan dat een ruime meerderheid van generatie Y (64 procent) binnen nu en twee jaar verwacht te kiezen voor een andere baan.
 

Belangrijkere zaken dan salaris

Om jong personeel te binden moeten werkgevers rekening houden met wat de jongere generatie aantrekkelijk vindt in werk een wat hen gelukkig maakt. Generatie Y noemt de werk-privé balans (65 procent) en leuke collega’s (61 procent) het vaakst in de top drie van belangrijkste factoren voor werkgeluk. Beloning en arbeidsvoorwaarden staan bij generatie Y relatief minder vaak in de top drie dan bij oudere medewerkers (56 procent vs. 64 procent).

Wel kijken jongeren bij hun zoektocht naar een nieuwe werkgever net zo vaak als de oudere generatie naar salaris (49 procent). Daarnaast letten zij meer dan gemiddeld op uitdaging in het werk (47 procent vs. 32 procent), carrièremogelijkheden (19 procent vs. 4 procent) en het aanbod van trainingen en opleidingen (10 procent vs. 3 procent).
 

Mismatch

Iets waar generatie Y minder waarde aan hecht, zijn de eigen verantwoordelijkheid (8 procent) en de maatschappelijke relevantie van het werk (7 procent). Hier blijkt een fikse mismatch te zitten tussen werkgevers en potentiele werknemers. 46 procent van de werkgevers zegt juist de maatschappelijke relevantie van het werk en 40 procent de mate van verantwoordelijkheid aan te grijpen om zich te onderscheiden als aantrekkelijk werkgever.

Peter Kuijt is kennismanager Talent Management bij Raet en hij geeft aan dat het voor werkgevers zeer belangrijk is om je direct goed te profileren. Een juiste aansluiting bij de wensen van de jongeren is daarbij essentieel. ‘Anders is het zonde.’ Jonge professionals willen zich identificeren met een organisaties, trots zijn dat ze voor dat bedrijf werken. ‘Laat daarom zien de organisatie zo leuk en boeiend is’, vertelt Kuijt. ‘Als de jongeren eenmaal binnen zijn, stopt het echter niet. Het is zaak om ze geboeid te houden, anders stappen ze zo over. Geef ze voldoende uitdaging.’