Nieuw callcenter geeft werk aan 150 mensen in Leeuwarden

Achmea-dochterbedrijf Klant Contact Services (KCS) vestigt zich in Leeuwarden. Dit callcenter zoekt nog dit jaar 150 medewerkers, ongeveer 97 fte’s.

KCS neemt twee verdiepingen in gebruik van het kantoorpand naast de Achmeatoren aan de Langemarktstraat, waar voorheen het callcenter Cendris was gevestigd. De nieuwe medewerkers krijgen eerst tot taak voor Zilveren Kruis vragen te beantwoorden van mensen die van zorgverzekeraar willen wisselen.

De piek ligt aan het eind van het jaar. Directeur Diederik Renne van KCS kan nog niet aangeven hoeveel van de 150 medewerkers ook na de jaarwisseling werk houden. Hij gaat ervan uit dat zijn bedrijf op termijn 200 medewerkers in Leeuwarden aan het werk heeft. De eerste 20 beginnen volgende week.

Herstel van economie

PvdA-wethouder Henk Deinum van Economische Zaken is ingenomen met de komst van KCS, en hoopt op een doorgroei naar 250 banen. Deinum merkt op dat Leeuwarden hard is getroffen door forse reorganisaties in de financiële dienstverlening, maar dat de economie van de stad nu weer herstel laat zien. ,,De opties op grondposities zijn dit jaar bijvoorbeeld al zes keer groter dan vorig jaar’’, aldus Deinum.

KCS heeft op zijn vestigingen in Utrecht, Zoetermeer en Amsterdam al zo’n 600 mensen in dienst. Het bedrijf behoort met een omzet van ongeveer 20 miljoen euro tot de top tien van Nederland in zijn sector. Hoewel Achmea-verzekeraars de grootste opdrachtgevers zijn, werkt KCS ook voor andere bedrijven.

Het callcenterbedrijf heeft inmiddels twintig medewerkers geworven, die intern een opleiding van vier tot zes weken krijgen. KCS hoopt onder meer te vissen in de vijver van ING-medewerkers die door reorganisaties uitstromen uit het callcenter aan de Tesselschadestraat.

Glasvezelnet in Leeuwarden

Directeur Renne zegt dat de keuze voor Leeuwarden is ingegeven door de goede infrastructuur, en dan vooral het glasvezelnet dat in de stad is aangelegd. ,,Voor ons is snel internet een basisvoorwaarde voor vestiging’’, aldus Renne. Deinum merkte op dat de stad nu de vruchten plukt van de investering in glasvezel in 2010.

Ook het arbeidsmarktpotentieel en de lage vierkante-meterprijs voor kantoorruimte op een A-locatie –,,de helft van wat je in Amsterdam betaalt’’ – speelden een belangrijke rol bij de keuze voor Leeuwarden. Renne zegt dat Leeuwarden concurreerde met één andere stad in het land.

Verrast

De inzet van de gemeente Leeuwarden om het bedrijf binnen te halen en personeel te helpen werven, speelde ook een grote rol, aldus KCS. Renne: ,,We waren aangenaam verrast.’’ Het gemeentebestuur telt een deel van de banen mee voor zijn duizendbanenplan. Sommige nieuwe werknemers waren werkloos.

KCS is in samenwerking met onder meer uitzendbureaus en het UWV op zoek naar medewerkers op mbo-niveau. ,,Ze moeten hulpgericht en empatisch zijn’’, aldus Renne. ,,Houding is voor ons belangrijker dan een diploma.’’ Anderzijds stelt KCS alles in het werk om zijn personeel een prettige werkomgeving te bieden. ,,Elke vijf weken houden we een ‘happyscan’. Het welzijn onze medewerkers staat voorop.’’

Leeuwarden als callcenter city

Leeuwarden groeit met de komst van KCS uit tot een soort ‘callcenter city’. Naast ING en het binnen de stad verhuisde Cendris is er ook een groot UPC-callcenter aan de Snekertrekweg. En onlangs werd bekend dat Rabobank zijn callcenterafdelingen op de vijf lokale vestigingen in Friesland concentreert in Leeuwarden.