Online vinden de klanten winkels wel

De winkelleegstand neemt toe, terwijl de online verkopen tegen de klippen op groeien. Om te overleven zullen winkeliers de e-commerce moeten omarmen.

Maar hoe? Amsterdammer Joost van der Veer (38) en Rotterdammer Maurits de Gier (37), de bedenkers van Winkelstraat. nl, denken het antwoord te hebben op het winkeliersdilemma. ,,We gebruiken de ervaring van zelfstandige ondernemers voor onze online marktplaats voor exclusieve mode. Die formule werkt, we profiteren er allemaal van.’’ Ondernemers Van der Veer en De Gier vertellen over de toekomst van zowel de fysieke als de online winkelstraat in de vergaderzaal in het kantoor van hun bedrijf in Vianen.

Die ruimte heet de Gucci Room, een verwijzing naar een van de luxe modemerken die via de website wordt verkocht. Jullie hebben allebei een technische achtergrond, maar besloten in2012 samen ‘in de mode’ te gaan. Een opvallende keuze.Van der Veer: ,,We werken wel samen met modebedrijven, maar houden ons absoluut niet bezig met het ontwerpen of inkopen van collecties. De 250 boetieks en merken die wij begeleiden zijn daar zelf heel goed in, net als de inrichting van hun winkel en het binden van klanten op locatie. Onlineverkoop is een andere tak van sport, dan kom je op ons terrein. Wij merkten dat veel winkeliers het lastig vonden om online succesvol te zijn. Het lukte ze niet een graantje mee te pikken van de snelle groei. Het ontbreekt ze aan tijd, kennis en geld. Maurits en ik zijn zeven jaar geleden in dat gat gedoken. We vonden dat met name de mode-industrie heel wat kansen liet liggen.’’ Zoals?,,Er werden prachtige dingen gemaakt die online zo goed als onzichtbaar waren, dat weet ik ook uit eigen ervaring en frustratie. We besloten onze ideeën samen in de praktijk te brengen. Maurits is meer de commerciële man, terwijl ik me vooral bezighoud met de technische kant en consumentenmarketing. We vullen elkaar goed aan.’’ Jullie begonnen met zo’n vijftien winkels als klant, zeven jaar later zijn dat er zo’n 250 en in acht landen. Jullie verhaal lijkt aan te slaan. De Gier: ,,Zeker. We nemen de retailers heel wat zorgen uit handen op digitaal vlak. Fotografie, marketing, zoekmachine optimalisatie, online verkoop, verpakking en bezorging van de bestellingen. Maar we hebben ook veel data beschikbaar en kunnen goed inschatten hoe de markt zich ontwikkelt. We richten ons bewust op het duurdere segment. Klanten, zeker de millennials, kiezen voor luxemerken en combineren dat met een goedkoper kledingstuk of een paar schoenen. Het tussensegment is aan het verdwijnen, het is duur én goedkoop: mix and match.’’ Met wie doen jullie zaken? ,,Onze partners bestaan uit eigenaren van boetieks in Nederland, maar we hebben bijvoorbeeld ook een Franse klant die een modewinkel aan de Champs-Élysées in Parijs bestiert. Het zijn bijzondere collecties die we kunnen aanbieden, spullen die je niet overal tegenkomt. Dat is de kracht van ons online platform.’’

Commissie

De Gier: ,,We zijn niet goedkoop. Je betaalt ons tussen de 25 en maximaal 30 procent commissie per verkocht artikel. Ondanks dit hoge percentage zien de klanten die bij ons zijn aangesloten hun omzet en gelukkig ook hun winst stijgen, het loont de moeite. Inmiddels vind je meer dan 40.000 items op onze website van meer dan 600 aangesloten merken. De verkoop stijgt ieder jaar met minstens 40 procent, daar profiteren alle partijen van. Het bewijst volgens ons ook dat het niet meer te doen is om als zelfstandige boetiekhouder een onlineverkoopkanaal zelf te regelen, je ontkomt niet aan de netwerkeconomie. De winkeliers waarmee we begonnen, zijn zo goed als allemaal nog klant bij ons.’’ Hebben zelfstandige winkeliers nog wel een (andere) keus? Veel retailers hebben het zwaar, het aantal faillissementen stijgt ook weer. Van der Veer en De Gier veren op: ,,Wij verwachten dat er juist meer ruimte voor lokale en nationale merken en ondernemers komt ten opzichte van de grotere, internationale ketens. Die ketens gaan voor minder fysieke winkels en verschuiven deels of helemaal naar online. De lokale ondernemers kunnen die plek innemen door op kleinere schaal de juiste balans tussen on- en offline te vinden.’’

Kleine winkelier

Dus er is nog hoop voor de kleine winkelier? ,,We verwachten dat winkels niet uit het straatbeeld zullen verdwijnen omdat de ervaring van een fysieke winkel nog steeds heel belangrijk is. In het geval van mode wil je nieuwe stoffen of kleuren in het echt ervaren of misschien weten hoe bepaalde maten vallen. Wel verwachten we dat de rol van winkels daardoor verandert. De fysieke winkel draait dan om ervaring en service. Van directe verkoop en een voorraad is dan minder sprake, die focus is voor online. Je hebt nu al zaken waar weinig tot geen voorraad is maar waar je ter plekke je online bestelling plaatst en die binnen no-time thuis of in die winkel wordt afgeleverd.’’

 

Bron: Dvhn

FOTO ERIK VAN ’T WOUD