Pakketbezorgers steeds flexibeler

Volgens DPD vragen klanten om nieuwe manieren en plaatsen van bezorging. ,,Klanten willen dat, als bezorger spelen we in op die wens”, zegt marketingdirecteur Pieter Smits. ,,Vandaar dat onze chauffeurs pakjes op duidelijk verzoek van consumenten ook op openbare plekken neerzetten. Denk aan achter de schutting. Bij bestellingen zonder hoge waarde kiezen steeds meer mensen daarvoor.”

En daar blijft het niet bij: binnenkort kan ook een foto worden ge-upload met de gewenste plaats van aflevering. ,,De chauffeur krijgt dat door op zijn tablet of smartphone.”

Door de ontvanger centraal te stellen denkt DPD, dat onder meer bestellingen van het Duitse Amazon en de internationale dierenwinkel Zoo+ aflevert, marktaandeel af te snoepen van DHL en PostNL, met 70 procent de absolute alleenheersers in Nederland.

,,Steeds meer webshops laten klanten zelf kiezen wie hun bestelling aflevert: bijvoorbeeld DHL of wij”, aldus Smits. ,,Wij zeggen tegen webshops: geef ons een kans. Uit onderzoek blijkt dat als de bezorging soepel verloopt negen op de tien mensen een herhaalaankoop overwegen.”

Om bezorging nog aangenamer te maken, is een nieuwe service gelanceerd: met predict service kan de ontvanger de aflevering van een bestelling nog tot het bezorgtijdstip wijzigen. ,,Stel dat de aflevering tussen 11 en 12 uur staat gepland, maar dat niet uitkomt, dan valt de aflevering tot vlak voor elven te wijzigen”, stelt Smits. ,,De chauffeur krijgt dat live door.” De klant ontvangt vervolgens een nieuw voorstel . ,,Komt dat niet uit, dan kan worden gekozen voor een ander adres of het dichtstbijzijnde pakketjespunt.”

DPD, gevestigd in Best, is al sinds 1993 actief in Nederland en in die tijd uitgegroeid tot de nummer drie bezorger. In Europa is het zelfs de nummer twee. Dagelijks bezorgt het bedrijf zo’n drie miljoen pakketjes, vooral over de weg. Eigenaar is het Franse GeoPost, met een jaaromzet van bijna 6 miljard euro.

Ondanks de sterke groei is DPD nog relatief onbekend. Komende jaren hoopt het bedrijf zijn positie verder uit te bouwen. Momenteel wordt gebouwd aan een nieuw hoofdkantoor in Best. De afgelopen twee jaar is voor liefst 80 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding van het aantal bezorgbusjes en ophaalpunten. Momenteel telt het wagenpark van DPD 1600 voertuigen, waaronder een kleine 500 busjes en 50 elektrische wagens. Inmiddels zijn er 1600 ophaalpunten, tegen 900 twee jaar geleden.