RSI: Wat is het en vooral ook wat kan je er tegen doen?

Donderdag 28 februari is het RSI-dag. Jazeker, ook hiervoor is een speciale dag in het leven geroepen. En dat is ergens heel logisch, want vele mensen komen met RSI in aanraking of zijn er ooit mee in aanraking gekomen. Extra aandacht voor RSI dus.

 

 

Wat is RSI?

 

Repetitive Strain Injury, oftewel RSI, is een verzamelnaam voor klachten die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. RSI heeft dus zeker niet alleen betrekking op een arm of hand, iets dat soms vanwege de term ‘muisarm’ wel wordt gedacht. Overigens is CANS (Complaints Arm Neck Shoulder) een modernere naam voor RSI, maar wordt laatstgenoemde nog veelal gebruikt.

 

 

Wat zijn oorzaken van RSI?

 

Vaak zit de oorzaak van RSI in het maken van repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van deze twee. Ook persoons- en werkgebonden factoren spelen een rol. Denk aan een hoge werkdruk, een hoog streefniveau/extreme vorm van perfectionisme waardoor niets uit handen gegeven kan worden, weinig variatie in het werk, een slechte werksfeer en de persoonlijke conditie van een persoon. Het is dus zeker niet zo dat RSI enkel wordt veroorzaakt door (te) veel gebruik van de computer, al speelt dit wel een grote rol. Bij het werken achter een computer zitten mensen al snel langdurig in een zelfde houding en maken ze veel repeterende bewegingen.

 

RSI ontstaat doordat de belasting van het lichaamsdeel groter is dan de belastbaarheid dat een lichaamsdeel kan hebben. Alle factoren die invloed hebben op het ontstaan van RSI dragen bij aan het opbouwen van spanning in de nek-, schouder-, arm- en handregio, waardoor RSI-klachten dus spanning gerelateerd zijn. Door de spierspanning wordt de doorbloeding slechter, waardoor spieren minder zuurstof krijgen. Daardoor gaan spieren pijn doen bij de belastende bewegingen. Niet alleen bij het werk, maar ok bij alledaagse bewegingen waarbij desbetreffende spieren worden gebruikt.

 

 

De klachten van RSI

 

Kort gezegd bestaan de klachten bij RSI uit pijn in de aangedane en daaromheen liggende spieren. Deze klachten spelen in de beginfase op de achtergrond (doof gevoel, tintelingen, krampen), maar kunnen na verloop van tijd overgaan in stijfheid en hevigere pijnen.

 

 

Tips om RSI te voorkomen

 

Werkplek aanpassen – De werkplek is de plaats waar je de meeste tijd doorbrengt op een dag. Daarom is het noodzaak om deze aan te passen naar je lichaam. Dat betekent stoel op de juiste hoogte, een degelijk bureau en recht voor het beeldscherm zitten. Ergonomie speelt op de werkplek een grote rol. Diverse ergonomische producten zoals ergonomische toetsenborden, muizen en stoelen.

 

Houding scannen – Het regelmatig scannen van je houding is een goed wapen, gezien dit veroorzaakt wordt door een slechte houding en opgebouwde spanning. Dus vraag je regelmatig tijdens het werken even af: zit ik wel goed?

 

Doe wat lichamelijke oefeningen – Door alleen al even op te staan en wat bewegingen te maken met je lichaam, kun je al veel problemen voorkomen. Youtube staat vol met video’s die stretchoefeningen laten zien. Bekijk bijvoorbeeld deze vijf video’s die je laten bewegen op het werk.

 

Zorg voor afwisseling – een inkoppertje, maar is desalniettemin heel belangrijk. Werk op een dag niet meer dan zes uur achter een PC of laptop. Ook meer dan twee uur onafgebroken achter een laptop werken wordt afgeraden, tenzij deze in een speciale stand staat. Onderbreek het werken achter de PC of laptop met activiteiten zoals telefoneren, kopiëren of archiveren. De eerder genoemde oefeningen kun je ook gebruiken als afwisseling, en er zijn vele andere mogelijkheden. Maak een wandeling (of laat bij het thuiswerken de hond uit), praat bij met een collega, haal een extra rondje koffie of thee voor je collega’s etc.

 

Balans in de werkdruk – Durf ook eens ‘nee’ te zeggen als iemand je vraagt iets te doen. RSI-klachten verergeren vaak onder een hoog ervaren werkdruk. Werken onder tijdsdruk kan stress met zich meebrengen en daarmee onbewuste spanning van spieren. Zelfdruk is ook een boosdoener. Perfectionisten leveren meer werk dan van ze gevraagd wordt, terwijl anderen uit angst om fouten te maken juist minder doen. Beiden ervaren een druk die niet extern, maar intern heerst. Probeer deze zelfdruk te herkennen en te verminderen. Probeer in een stressvolle week uw schouders veel te ontspannen en uw armen een goede ondersteuning geeft. Combineer dit met veel afwisseling om de kans op klachten te verminderen.