Slechte indruk op de eerste werkdag is veelvoorkomende fout

De eerste werkdag bij je nieuwe werkgever. Dat is altijd spannend. Een foutje of een onbedoelde onhandige actie is dan ook zo gemaakt. Daarmee maak je niet altijd direct een slechte indruk, maar dat laatste komt vaker voor dan je denkt.

Maar liefst één op de twee werknemers maakt geen goede eerste indruk op zijn of haar eerste werkdag. Dit resultaat blijkt uit een onderzoek van het Britse bedrijf 4imprint, zo laat de eveneens Britse krant The Independent weten. Zijn we ons dan niet bewust van het belang van een goede eerste indruk? Absoluut wel. 95 procent van de deelnemers gaf namelijk aan dat ze het gevoel hebben dat het ontzettend belangrijk is om je direct op een goede wijze te laten zien.
 

Over- of underdressed

Een groot deel (82 procent) denkt dat de outfit een grote rol speelt. Uit de enquête blijkt inderdaad dat nagenoeg alle werknemers zich ergeren aan nieuwe collega’s die over- of underdressed zijn. Wat zijn andere veel voorkomende frustraties? Te laat komen op de eerste werkdag staat hoog op de lijst. Ook het per ongeluk een mail sturen naar naar iedereen van het bedrijf of iemand z’n naam vergeten zijn foutjes die niet zo snel door de vingers worden gezien.
 

Te vriendelijk of voorzichtig

Er iets doms uitflappen wordt blijkbaar ook regelmatig gedaan. Eén op de drie maakt zich hier schuldig aan, meestal voortkomend uit zenuwen. Te vriendelijk zijn wordt vaak ook niet gewaardeerd en ook met te voorzichtig zijn maak je geen goede indruk.