Solliciteren anno 2016

Naar schatting 70 procent van de vacatures wordt tegenwoordig al ingevuld voordat ze ooit officieel zijn uitgezet. Een baan vinden komt anno 2016 dus vooral aan op een goede contacten. Een interessant LinkedIn-profiel helpt ook.

Via Via

Frustrerend maar waar: het merendeel van de vacatures – naar schatting tot wel 70 procent – komt nooit online of in de krant. ‘Verborgen vacatures’ noemen ze die. Werkgevers vervullen ze via hun eigen netwerk, of ze vragen hun werknemers om bekenden aan te bevelen. Niet alleen is dit ‘via via- recruitment’ een goedkope manier van werven, ook vinden werkgevers de kandidaten die ze op deze manier binnenhalen vaak gemotiveerder en beter dan anderen, en blijven ze gemiddeld langer in dienst.

FrieslandCampina bijvoorbeeld vervult op deze manier 15 tot 20 procent van zijn vacatures. Het is kortom essentieel om de wereld te laten weten dat je beschikbaar bent. Maak een lijstje van zoveel mogelijk mensen die je kent. Vrienden en familie, maar ook oudcollega’s, buren, studiegenoten, mensen van de sportclub, etcetera. Vraag hen (persoonlijk, via een e-mail of sociale media) om met je mee te denken en mee te kijken.

Zorg er voor dat zij duidelijk weten wat voor werk je wilt. Dus niet: ‘Ik zoek administratief werk’, maar: ‘Ik zoek fulltime werk als managementassistente in de regio Drachten’, of: ‘Ik wil maximaal drie dagen per week aan de slag in de thuiszorg in Assen’. Hoe concreter je bent, hoe makkelijker ze je onthouden als ze wat horen of zien wat bij jou past.

Gevonden worden op LinkedIn

Een andere route die steeds meer bedrijven bewandelen, is het werven van personeel via de zakelijke netwerksite LinkedIn. Ze plaatsen er vacatures op en gaan er ook zelf actief op zoek naar mensen die bij hun bedrijf passen. Maar dan moet je als werkzoekende natuurlijk we te vinden zijn. Deze tips helpen:

  • met een compleet profiel kom je sneller in het vizier van potentiële werkgevers. Zo blijkt uitonderzoek van LinkedIn onder meer dat profielen met een foto veertien keer vaker worden bekeken. Mensen die een opleiding aan hun profiel toevoegen, krijgen gemiddeld tien keer meer profielbezoeken. Ook wordt er vijftien keer vaker contact opgenomen. Zorg dus dat je profiel zo volledig mogelijk is.
  • Bedrijven en recruiters gebruiken zoekwoorden om interessante mensen op te sporen. Vandaar dat je in de titel van je profiel, in plaats van een functie, beter steekwoorden kunt noemen. Dus niet: verkoopmedewerker’, maar: ‘verkoop, retail, winkel, sales’. Laat die zoekwoorden op zoveel mogelijk plekken in je profiel terugkomen, bijvoorbeeld ook bij de samenvatting, opleiding en vaardigheden. Dat vergroot je vindbaarheid.
  • Maak het werkgevers gemakkelijk en vermeld je e-mailadres en je telefoonnummer in je profiel.
  • Vraag oud-collega’s om aanbevelingen. Die geven een goed beeld van wie je bent en zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt.
  • LinkedIn-bedrijvenpagina’s bieden je de mogelijkheid bedrijven te volgen waarin je geïnteresseerd bent en waarvoor je graag zou werken. Je krijgt updates over nieuwe werknemers, promoties, veranderingen binnen het bedrijf en vacatures.
  • Je kunt je ook aansluiten bij verschillende LinkedIn-groepen, georganiseerd per regio, branche of interesse. Zo blijf je goed op de hoogte en ben je er als een van de eersten bij als er een vacature vrijkomt.

Let op: een CV hoef je pas aan te passen op het moment dat je hem nodig hebt. Voor een LinkedIn-profiel gaat dit niet op; dat dient altijd up-to- date te zijn.

Facebook & Twitter

Facebook is meestal niet het eerste medium waar je aan denkt als je op zoek bent naar werk. Toch hebben veel bedrijven een Facebookpagina. Wanneer je de pagina van bedrijven die je interessant vindt volgt, is de kans groot dat je hun vacatures daarop tegenkomt.

Hetzelfde geldt voor het volgen van bedrijven op Twitter. Op Twitter wordt veel gebruikgemaakt van hashtags (#). Deze helpen je bij het zoeken naar bepaalde onderwerpen, bedrijven of personen. Als je op Twitter bijvoorbeeld zoekt naar #vacature, krijg je alle getwitterde vacatures te zien. Je kunt de zoekopdracht verkleinen door bijvoorbeeld een regio of woonplaats toe te voegen, zoals #vacaturegroningen. Je kunt ook zelf met hashtags tweeten, bijvoorbeeld: #managementassistent zoekt #baan in #Leeuwarden.

Waar of niet waar?

Vier op de tien Nederlanders hebben weleens gebluft tijdens een sollicitatie. Mannen zijn betere bluffers dan vrouwen, mensen uit het westen overdrijven het vaakst. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Over kennis (19 procent), het laatst verdiende salaris (16 procent) en werkervaring (11 procent) wordt het meest opgeschept.

Sollicitatieselfie

Je ziet het op sociale media, op nieuwssites, op blogs, nou ja, overal op internet eigenlijk: filmpjes trekken de aandacht. Ze worden vaker aangeklikt en beter bekeken dan welk stuk tekst ook. Steeds meer sollicitanten spelen daar handig op in door een filmpje van zichzelf te maken. Dus geen ellenlange sollicitatiebrieven of gortdroge cv’s meer, maar gewoon in een of twee minuten een sollicitatieselfie filmen en klaar ben je! 

Natuurlijk ook weer niet zo simpel. Een goed filmpje maken is namelijk een vak apart. Een paar tips:

  • Zorg ervoor dat je snel met de deur in huis valt: waarom wil jij zo graag voor dit bedrijf werken, en wat maakt jou zo’n geschikte kandidaat?
  • Het is belangrijk dat een sollicitatiefilmpje iets toont wat je niet kunt laten zien in je brief of cv. Het gaat dan vooral om uitstraling en motivatie.
  • Kijk recht in de camera, dat maakt de video persoonlijker.
  • Gebruik een statief voor stabiel beeld. Een schokkerig filmpje komt amateuristisch over.
  • Tot slot: maak het filmpje vooral niet te lang. Een minuut is al best veel.

Mocht je het lastig vinden om zelf met een camera of telefoon aan de slag te gaan, dan kun je ook bij een bedrijf aankloppen dat een professioneel sollicitatiefilmpje voor je maakt.