Special Forces: 'Talent boeien, inspireren en zodoende binden'

Redactie Ambitie
12 januari 2019

Wanneer het tegenwoordig over de arbeidsmarkt gaat, komt de term ‘talent’ vaak voorbij. In de huidige markt is talent schaars. Organisaties doen van alles om hun beste mensen, of hun ‘talent’, binnenboord te houden. Maar hoe doe je dat, talent binden? Volgens Special Forces gaat het om binden, boeien en inspireren. En daarbij zijn de werk- en levensambities van de werknemer van groot belang.

Talentvolle werknemers kijken verder dan alleen een mooi bedrag op hun maandelijkse loonstrookje. ‘Daarom vragen wij naar de werk- en levensambities van mensen’, zegt Eric Datema, founder van Special Forces. ‘Van daaruit ontwikkelen wij samen met de werknemer hun mission statement. De volgende vraag is hoe we dat mission statement coherent kunnen maken aan dat van de organisatie. Het uiteindelijk doel is om samen verder te gaan en vooral ook te komen.’

Special Forces helpt met het realiseren van grotere ambities van werknemers. Dat doen ze aan de hand van het Work Life Design principe. Dit principe is afkomstig van Stanford University en gaat over het coherent maken van je werk- en levensambities. Datema: ‘Die methodiek hebben we overgenomen, er dingen uitgehaald en op basis van onze eigen ervaringen nieuwe zaken toegevoegd.’ Het programma begint met het creëren van het juiste beeld. Wat zijn de ambities van de werknemer? ‘Een sturend beeld creëren noemen we dat, het plaatje waar je heen wilt. Hoe groter, hoe beter. Het resultaat daarvan is het persoonlijke bounty-eiland van de werknemer.’

Nieuwsgierig naar het verhaal van Special Forces? Het gehele interview is hier te lezen.

Tags: 
Arbeidsmarkt

Meer nieuws

Triagist Elske de Jong staat bij de Dokterswacht in Heerenveen mensen te woord die bellen voor hulp of advies. De triagist bepaalt aan de...
Elk bedrijf wil gezonde medewerkers. Je ziet dan ook steeds meer bedrijven die hier zelf iets aan doen. Het aanbieden van een gezonde lunch...
De horeca kampt met zo’n gebrek aan personeel, dat ‘Werk in zicht’ en horeca-ondernemers de campagne ‘Word jij ook verliefd op de horca?’...
Uitgaan, kleding, mobieltje: om je leven als tiener te financieren ben je al gauw aangewezen op een bijbaan. Zo doe je meteen je eerste...
De behoefte aan opslag van data groeit zo hard dat er in de Nederlandse datacenters de komende jaren duizenden banen bijkomen, zegt Dutch...