Suikeroom laat start-up zitten

AMSTERDAM De liefde voor start-ups lijkt bekoeld. Investeerders stopten dit jaar 180 miljoen euro minder in Nederlandse nieuwkomers. Is de start-uphype voorbij?

Leenplatform Peerby, down- en uploaddienst WeTransfer en betalingsverwerker Adyen zijn voorbeelden van succesvolle Nederlandse start-ups. Wat deze bedrijven anders maakt dan ‘gewone’ starters is dat zij innovatieve producten of diensten bieden, gedreven worden door nieuwe technologie én de wereld snel veroveren.

Een paar jaar geleden stonden investeerders nog in de rij voor start-ups. Die liefde lijkt inmiddels tanende. Wereldwijd lopen de investeringen terug, ook in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van weblog StartupJuncture. Volgens een inventarisatie haalden Nederlandse start-ups dit jaar 252 miljoen euro op. Vorig jaar ging het nog om een bedrag van 430 miljoen euro, in 2014 was het 500 miljoen euro.

De start-ups die dit jaar nog wél flink wat geld wisten op te halen, zaten vooral in de medisch-technische hoek, zoals G-Therapeutics (maakt implantaten, haalde 26 miljoen op) en Bynder (zit in softwaremarketing, haalde 22 miljoen euro op). Vanwaar opeens die dalende investeringen? Volgens StartupJuncture is een belangrijke oorzaak dat investeerders een stuk gereserveerder zijn geworden; ze willen minder risico lopen.

Het Economisch Bureau van ING bracht in kaart hoe groot die risico’s zijn. Van de 200 start-ups groeit slechts 5 tot 10 procent uiteindelijk uit tot een succesvol bedrijf. Een groot risico dus. ,,Dat betekent dus dat een investeerder één grote klapper moet maken om zijn andere investeringen goed te maken”, reageert start-updeskundige Hendrik Halbe van het Erasmus Centre for Entrepreneurship.

En een andere oorzaak is volgens Halbe dat er dit jaar geen hele grote uitschieters tussen zaten, zoals Adyen, Takeaway (Thuisbezorgd) en online veilinghuis Catawiki die eerder miljoenen wisten binnen te harken. Is de hype voorbij?

Halbe vindt het te vroeg om dit te concluderen. ,,Investeerders hadden een iets te romantisch beeld. Ze ontdekken dat ze de groeiambities lang niet altijd kunnen waarmaken. Het vergt nu eenmaal veel tijd, begeleiding, geld en een groot netwerk.” Máár, zo voegt hij toe: ,,Veel sectoren staan voor een grote vernieuwingsslag. En die vernieuwing komt grotendeels van start-ups.”