Thuiswerken loont in diverse opzichten + 5 tips

Redactie Ambitie
9 maart 2018

Vrijdag is voor veel mensen een ideale thuiswerkdag. De laatste dag van de werkweek lekker vanuit huis naar het weekend toeleven. Ben jij een thuiswerker? Goed nieuws, want thuiswerkers nemen minder pauze, hebben minder werkonderbrekingen en hun ziekteverzuim ligt lager.

Volgens Joost Ardts, schrijver van Hoe zit dat nu eigenlijk? Feiten en fabels in management beseffen steeds meer werkgevers de meerwaarde van thuiswerken. Personeel kan niet alleen de tijd efficiënter indelen, maar de vooruitgang in technologie én achteruitgang in praktische omstandigheden dwingen daar zelfs toe.
 

Minder pauzes en ziekteverzuim

Er bestaan nog veel fabels rondom thuiswerken. Of in ieder geval verhalen die lang niet algemeen geldend zijn. Zo zou er minder worden gepresteerd, omdat we massaal Netflix aan het kijken zijn.

Maar dat is dus niet waar, zo laat onderzoek nu zien. Thuiswerkers nemen minder pauzes dan werknemers die op kantoor aan het werk zijn. En er zijn niet alleen minder werkonderbrekingen. De thuiswerker denkt vaak ook nog makkelijker: ik heb dit zo af, en ach, ik hoef toch niet naar huis te rijden.

Andere voordelen van het thuiswerken zijn dat er minder ziekteverzuim is, een grotere loyaliteit en een lager personeelsverloop. Bovendien scheelt het in de schoonmaak- en huisvestingskosten. ,,Per week komt er per persoon 1,5 uur extra arbeid uit”, weet Ardts. Thuiswerken zouden we volgens hem veel vaker moeten doen.
 

Betere prestaties

Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau werkt één op de vijf werknemers minstens één dag per week thuis. Volgens HR-organisatie Securex blijkt dat 92 procent van de mensen thuis evenveel of zelfs meer werk verzet dan op kantoor. En 36 procent van de mensen die thuiswerken presteert op een gangbare werkdag meer dan eenzelfde dag op kantoor. Slechts 3 procent presteert thuis minder.
 

Negen maanden thuiswerken

Die onderzoeksresultaten worden ook onderstreept door een groot experiment dat het Chinese callcenterbedrijf CTrip uitvoerde. Omdat de kosten voor de kantoorlocatie in Shanghai ontzettend hoog waren, besloot het bedrijf een proef te doen om werknemers negen maanden thuis te laten werken. Uiteindelijk werden uit de groep van duizend geïnteresseerde werknemers 249 werknemers geselecteerd.

Het resultaat? Een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit. Verder was er een kleiner personeelsverloop dan gebruikelijk in de branche  en werden er door de thuiswerkers meer (over)uren gemaakt. Besparing op het dure kantoorgebouw? 1.600 dollar per medewerker per jaar.
 

Thuiswerken heeft de toekomst

Volgens Ardts is de situatie in Shanghai te vergelijken met Amsterdam, dat ook hoge huisvestingskosten heeft. ,,In de toekomst zal thuiswerken alleen nog maar groter worden. Natuurlijk kan je nooit al het werk verplaatsen naar huis, want je blijft nog productiewerkzaamheden hebben. Maar ook daar kan techniek te hulp schieten. Want we hebben niet alleen razendsnelle internetverbindingen met Skype, maar ook 3d-printers maken dat je niet per se naar kantoor hoeft. De werkvloer zal niet verdwijnen, maar het alternatief is er – thuiswerken heeft de toekomst.”
 

Tips voor thuiswerkers

Ondanks alle positieve woorden over thuiswerken vinden sommige mensen het toch ook nog erg lastig. Ze geven aan dat ze thuis teveel afleiding hebben of het huis niet in ingericht om daar te werken. Hieronder een vijftal tips.

1. Sta op tijd op en volgens een vastgesteld ritme

Hanteer elke werkdag hetzelfde ritme. Sta op dezelfde tijd op (ook al hoef je niet aanwezig te zijn op kantoor, begin wel gewoon op tijd!), kleed je aan alsof je naar je werk gaat en maak ontbijt en koffie.

2: Plan werktaken in

Plan je taken in, dat geeft structuur aan je werkdag. Tevens voorkom je hiermee dat je wordt afgeleid door taken die in huis op je wachten.

3. Weet waar je prioriteiten liggen

Bepaal van te voren wat je die dag echt moet doen. Zo heb je een helder overzicht van wat je die dag moet en wil doen. De moeilijkste zaken worden vaak uitgesteld, maar probeer hier juist mee te beginnen. Dan kun je dat gelijk wegstrepen van je lijst, dat geeft een positief gevoel!

4. Voorkom stoorzenders

Op kantoor zijn collega’s vaak de grootste afleiders. Maar thuis zijn afleiders er in diverse soorten en maten. Afleiding kun je voorkomen. Zet het telefoon van je geluid uit en bepaal momenten waarop je even je aandacht geeft aan de gemiste berichten. Check je mail alleen op bepaalde tijdstippen, bijvoorbeeld aan het begin en einde van de dag.

5. Plan pauzes en sport

Niet alleen je werktaken kun je inplannen. Je pauzes natuurlijk net zo goed. Bepaal van te voren wanneer je even je Facebook gaat checken, wat op internet surft of de afwas gaat doen. Zo voorkom je dat je dit tijdens je werktijd gaat doen. Want: daar heb je immers je pauzes voor.

Eén van de grootste voordelen van thuiswerken: je kunt zelf je werktijden en dagindeling bepalen. Ideaal voor de mensen die graag sporten! Maar eigenlijk voor iedereen, want sporten zorgt voor een heldere geest. En dat heeft weer een positieve werking op je werkprestaties. Kies daarom een vast tijdstip op de dag om te sporten. Houd je hier ook aan! Bepaal wat jij het fijnste vindt. Voor sommige mensen werkt het goed om de dag te beginnen met hardlopen, terwijl anderen dit juist in de namiddag graag doen.

Bron: AD Werkt

Tags: 
Werkvloer

Meer nieuws

Het gaat de goede kant op met de economie. Maar wie een diepere blik werpt op de economie, komt tot minder positieve conclusies. Een...
Vacatureteksten zijn niet altijd even inspirerend. Ze zijn clichématig en staan dus bol van open deuren. Ze zijn weinig specifiek. Dat kan...
Hem enkel schoenmaker noemen dekt niet de lading. Willem Vording is schoenhersteller van beroep. Een schoenmaker doet alleen aan reparatie...
Er is een tekort aan geschikt personeel binnen de technologische sector. Werknemers moeten zich laten omscholen omdat hun werkzaamheden...
De jaarlijkse beoordelingsgesprekken kosten werkgevers een miljard euro per jaar. Bovendien leveren ze veel frustraties op bij managers en...