Verzamelplaats voor paardenspullen, een goed concept in een echte niche-markt

Mareike Scherfig en Nicole Schulze, studenten aan Stenden Hogeschool in Emmen, wisten dat ze met hun verkoopplatform voor paardenspullen Horse Place To Be een goed concept hadden. Maar dat ze de Young Business Award zouden winnen? ,,Dat was wel een verrassing.”

Voor beoefenaars van paardensport is er geen grotere frustratie
dan de online tweedehandsmarkt voor paardenspullen. Mareike Scherfig kan het weten. ,,Als ik een deken zoek voor mijn
paard scroll ik uren over Facebook en Marktplaats. Dat is geen doen.”

Nicole Schulze zag ondertussen tijdens haar stage bij een van de grootste ruitersportzaken in Duitsland dat daar het magazijn
vol lag met restpartijen. ,,Allemaal prima spul. Maar in de winkel niet meer te verkopen omdat het uit de collectie was.”

Voor die twee problemen bedachten de studentes van de studie Equine Marketing aan de Stenden Hogeschool in Emmen een oplossing: Horse Place To Be, een verkoopplatform voor (tweedehands) paardenspullen.
,,We willen eigenlijk iedereen die paardenspullen wil kopen een platform bieden”, licht Scherfig het idee toe. ,,Het is een dure liefhebberij. Het paard alleen al, qua stalling en voer maar ook de spullen die je verder nog nodig hebt. Als je iets goedkoper kan
krijgen, is dat heel erg welkom.”

Wie dat nu wil, moet daar veel moeite voor doen. ,,Een specifiek platform is er niet. Op Marktplaats staat alles door elkaar en er zijn wel Facebook-groepen voor paardenliefhebbers maar dat is bijna een continue stroom waar je een dagtaak aan hebt om het bij te houden.”

Voor de kopers en verkopers in de Facebook-groepen is er veel onduidelijk. Scherfig: ,,Het is ontzettend lastig om te zien of
iets verkocht is. En hoe weet je dat als je het geld overmaakt, de spullen ook daadwerkelijk komen? Daar willen we met ons platform
een oplossing voor bieden. Wij geven een bepaalde zekerheid.”

De jury van de Young Business Award was laaiend enthousiast over hun idee. ,,Zij vonden dat we een heel goed concept hadden
in een echte niche-markt, die met 400.000 actieve beoefenaars in Nederland heel groot is”, vertelt Schultze. ,,We werden zelfs vergeleken met CataWiki, het online veilinghuis in Assen”, vult Scherfig aan. ,,Het zou mooi zijn als wij net zo’n succes
worden.”

Wat de jury ook aansprak was de internationale potentie. De studentes, beiden afkomstig uit Duitsland, vinden dat zelf ook een belangrijk aspect. ,,Daarom hebben we het ook Horse Place To Be genoemd”, zegt Scherfig. ,,Het is een internationale naam. Of je er nou .nl, .de of .com achterzet, dat maakt niet zoveel uit. Bovendien is er zoiets ook niet in Duitsland.”

De planning is dat Schultze, wonend in Duitsland, zich op de Duitse markt gaat richten terwijl Scherfig het merk in Nederland wil uitbouwen. ,,We kiezen nu al voor twee markten omdat we dan een
grotere markt hebben om aanbod van spullen uit te halen”, legt Schultze uit. ,,Dat zal in het begin ook wel onze grootste uitdaging zijn. Hoe krijg je genoeg verkopers?

Het idee is er, de Award (met 1500 euro) is binnen en met de uitwerking moeten de twee de komende maanden hard aan de
slag. Scherfig: ,,We zijn nu in gesprek met verschillende bedrijven die voor ons de webshop kunnen bouwen. We willen een
‘vijfsterrenwebshop’, want dat is ons belangrijkste visitekaartje.”

Ze hopen dat de website in april in de lucht is. Zelf zijn ze dan nog volop aan het studeren. ,,Het gaat druk worden”, zegt Scherfig met een lach. ,,Maar het is ook een goed moment. We hebben nu de mogelijkheid om het te doen. En kunnen experimenteren zonder dat er heel veel op het spel staat.”